6 dôvodov, prečo home office nie je pre každého

24. 5. 2021

Začína vás práca z domu vyčerpávať, napriek tomu ale vo svojom okolí počujete na home office len pozitívne ohlasy? Posledné výskumy prinášajú dôkazy, že práca z domu nie je skrátka pre každého.

Obsah:

  • 1) Ťažké oddelenie osobného a pracovného života
  • 2) Nedostatok socializácie
  • 3) Absencia tímovej synergie
  • 4) Nižšia efektivita práce
  • 5) Vyššie náklady
  • 6) Zdravotné problémy
  • Ešte niekoľko rokov späť bol home office vítaným benefitom, na ktorý firmy dokázali prilákať veľa ľudí. S nástupom pandémie COVID-19 ale do domácej kancelárie prešiel skoro každý, u ktorého to bolo len trochu možné.

    Niektorí z nás takto pracujú viac ako rok. Aj medzi odborníkmi na pracovné prostredie prichádzajú názory, že sa prínosy kancelárskej práce z domu preceňujú. Z akých dôvodov?

    1) Ťažké oddelenie osobného a pracovného života

    Naše správanie aj emočné nastavenie sa z veľkej časti odvíja od prostredia, v ktorom sa pohybujeme. Kanceláriu máme spojenú s určitým stresom, ktorý nás (ak ho máme v primeranom množstve) dokáže vybičovať k vyššiemu výkonu. Domov je pre nás zasa bezpečným útočiskom, kde hodíme starosti za hlavu a môžeme byť sami sebou.

    S home office sa ale toto rozdelenie vytráca - stresujúcim sa zrazu stáva náš pracovný kút v obývačke, pri varení myslíme na blížiace sa termíny a práca nás sprevádza aj do postele. A do toho sa na nás sypú domáce povinnosti.

    Niet preto divu, že - oi. aj práca v nevyhovujúcich podmienkach - vzrástol počet úzkostných porúch a depresií trojnásobne za rok od nástupu pandémie. S tým súvisí aj narastajúce napätie medzi pármi, ktoré sú nútené pracovať spolu, čo vedie k väčšiemu počtu rozchodov a rozvodov.

    Nadmerné množstvo stresu môže viesť k oslabeniu imunitného systému a rade chorôb. Ako s ním bojovať sa dozviete v článku Ako sa zbaviť stresu.

    2) Nedostatok socializácie

    Nedostatok kontaktu s ostatnými ľuďmi sa uvádza ako jeden z najväčších nedostatkov práce z domu. Ohrození sú predovšetkým ľudia, ktorí bývajú osamote. Mimo nebezpečenstva nie sú ale ani jedinci žijúci s rodinou - diverzita v medziľudských vzťahoch je totiž dôležitá.

    Hoci vaši kolegovia nemusia byť vašimi najlepšími priateľmi, drobné interakcie, ktoré s nimi počas dňa zažívate, sú pre vaše duševné zdravie úplne zásadné (za predpokladu dobrej atmosféry na pracovisku). Podľa výskumov zvyšuje nedostatok socializácie pravdepodobnosť rozvoja neurodegeneratívnych ochorení, ako je napr. alzheimerova choroba.

    3) Absencia tímovej synergie

    "Tímové prostredie" nie je prázdnym korporátnym pojmom. Ide o skutočný fenomén, kedy sablízkej kooperácii schopných ľudí na jednom mieste rodia nápady, ku ktorým by jednotlivci sami o sebe neprišli. Veľa ideí pritom vzniká práve, napríklad v kuchyňke alebo cestou na obed.

    A práve pri práci z domu tento typ interakcií absentuje. Aj tá najlepšia komunikačná či konferenčná aplikácia ju - kvôli chýbajúcej spontánnosti - nedokáže nahradiť. Z tímu schopných odborníkov sa tak vytráca spolupráca a pridaná hodnota, pre akú boli najatí.

    istock-1127397327.jpg

    4) Nižšia efektivita práce

    Home office predlžuje reakčnú dobu - úloha, ktorú bežne v kancelárii vybavíte za pár sekúnd, môže pri práci z domu trvať aj niekoľko hodín. Často je potrebné poslať e-mail a vyčkať, než opýtaný odpovie.

    Kvôli nevyhovujúcemu prostrediu (hluk, obmedzená schopnosť sústrediť sa) potom výrazne klesá aj produktivita. Podľa analýz spoločností ApuTime a DAP Services strávia pracovníci na home office prácach každý deň v priemere o 2,5 hodiny viac, než keby ju vykonávali z kancelárie.

    Na vine je okrem väčšieho množstva pozornosť odvádzajúcich podnetov tiež zlá schopnosť niektorých zamestnancov organizovať si efektívne úlohy. Problémom je aj neznalosť metód pre efektívny boj s prokrastináciou.

    5) Vyššie náklady

    Z pohľadu množstva firiem je home office stále benefit a nevidí preto dôvod, prečo by svojim zamestnancom mali náklady na prevádzku domácej kancelárie preplácať. Trávime tak pri počítači 8 a viac hodín denne, poplatky sa pri dlhodobej práci z domu sčítajú.

    Vedľa spotreby elektriny vznikajú totiž aj náklady za svietenie a tiež za nápoje a malé občerstvenie, ktoré rad spoločností svojim pracovníkom zabezpečuje.

    Pri práci je naviac potrebné tiež často tlačiť. Výdavky za tonery a kancelársky papier vám síce zamestnávateľ zo zákona musí preplatiť - účet za spotrebu elektriny ide ale opäť na vás, rovnako ako opotrebenie vašej domácej tlačiarne spôsobené vyšším objemom tlače.

    6) Zdravotné problémy

    Rad ľudí nemá svoju domácu kanceláriu vybavenú vyhovujúcom nábytkom. Na zakúpenie vhodného zariadenia z vlastného rozpočtu skrátka nemajú alebo pre ne ergonomická stolička a polohovací stôl nie sú prioritou. Zvlášť potom v situácii, kedy kvôli strašiakovi ekonomickej krízy rastie riziko, že prídu o prácu.

    Pri používaní nevyhovujúceho vybavenia sa ale veľmi rýchlo objavujú zdravotné problémy, ako sú chronické bolesti chrbta. Tie môžu časom prerásť napr. do poškodenia medzistavcových platničiek.

    Plánujete si aj napriek tomu zaobstarať domov vhodné kreslo? Potom si prečítajte, ako vybrať kancelársku stoličku.

    Práca v kancelárii nás zároveň núti k pohybu. Aj krátka prechádzka na zastávku z domu a zo zastávky na pracovisko nás rozhýbe a okysličí nám mozog. Sme potom výkonnejší a máme lepšiu náladu. Vplyvom slnečných lúčov sa v mozgu zároveň odbúrava spánkový hormón melatonín, takže po príchode do kancelárie nebývame ospalí. Ak vám preto vaša súčasná práca formou home office nevyhovuje, skúste sa poobzerať po novej práci.

    Podobné články

    3 minúty čítania

    5 tipov ako docieliť priateľskú atmosféru v kancelárii

    Kvôli nepriaznivej atmosfére na pracovisku opúšťa zamestnanie okolo 16 % nespokojných zamestnancov. Pritom priateľské vzťahy s kolegami a celkovo príjemná pracovná atmosféra môžu byť veľmi silným motivátorom pre zotrvanie v súčasnom zamestnaní v prípade, že príde lákavá ponuka od inej firmy. Ako docieliť priateľskú pracovnú atmosféru v kancelárii? Máme pre vás 5 tipov.

    Celý článok »
    3 minúty čítania

    5 tipov, ako efektívne pracovať z domu v čase karantény

    Pandémia koronavírusu prinútila časť zamestnancov k práci z domu. Pre niektorých jedincov je home office (takmer) denným chlebom. Iní sa ocitli v situácii, ktorú poznali len z firemných (a nimi nevyužívaných) benefitov. Tento článok sme vytvorili pre ľudí, ktorí majú možnosť pracovať z domu, ale nevedia, ako zariadiť, aby aj v obývačke alebo spálni odviedli rovnaký pracovný výkon ako vo svojej kancelárii.

    Celý článok »