4 rady, ako (konečne) skoncovať s prokrastináciou

18. 12. 2019

18. decembra 2019, 15:21 | Prokrastináciu si mnohí zamieňajú s lenivosťou, nič ale nie je vzdialenejšie od pravdy. Najčastejšie prokrastinujúcou skupinou totiž ľudia s vysokoškolským vzdelaním, ktorí pracujú na vyšších pozíciách. Chronické odkladanie práce ničí život umelcom, manažérom alebo lekárom a môže viesť k syndrómu vyhorenia, úzkostným poruchám a depresiám. Ako s prokrastináciou skoncovať raz a navždy?

Zvonenie budíka odložia na trikrát, po príchode do práce strávia hodinu v kuchynke, dopoludnia sa venujú sociálnym sieťam a po obede začnú pracovať. Diár pritom majú nabitý k prasknutiu. Poznávate sa? Potom ste typickým prokrastinátorom.

Ako sa prokrastinácia prejavuje?

Typickým znakom prokrastinácie je, že aktivita, ktorej sa namiesto vytýčených úloh venujete, vás nijak nedobíja. Naopak u vás vyvoláva úzkosť a prehlbuje ju. Prokrastinujúci človek dobre vie, že mu horí hneď niekoľko úloh a termínov, pritom sa im ale nie je schopný venovať.

Chronické odkladanie povinností je s modernými technológiami naviac smiešne jednoduché. Sociálne siete vzdialené len niekoľko kliknutí – a pokiaľ ich zamestnávateľ blokuje, stačí vytiahnuť telefón.

Prokrastináciu často vyvoláva tzv. rozhodovacia paralýza. Ide o stav, kedy sa na nás valí také množstvo úloh, že doslova neviete, kam skôr skočiť. A tak sa radšej venujeme Instagramu, Facebooku, alebo plytkým videám, ktorými internet len prekypuje.

Moderná veda našťastie pozná hneď niekoľko spôsobov ako s chronickým odkladaním povinností bojovať.

1) Rozdeľte si prácu do blokov

Efektívnou zbraňou proti rozhodovacej paralýze je obyčajná ceruzka a blok papiera. Najlepšie večer si spíšte všetky úlohy, ktoré potrebujete nasledujúci deň vyriešiť, priraďte im prioritu, a nakoniec si určte presný čas, kedy sa danej práci budete venovať.

Objemnejšiu prácu rozdeľte do menších blokov, malé úlohy (napr. vybavenie e-mailov) zase spojte. Rozhodovacia paralýza nebude mať šancu – o vašej pracovnej agende rozhodne papier. Pomocou vám môže byť aj 5 pravidiel správneho time managementu.

Prácu na jednotlivých blokoch spojte s technikou Pomodoro. Vznikla na konci 80. rokov v Taliansku a spočíva v sústredenej práci po dobu 25 minút, nasledovanou 5 minútovou prestávkou. Po štyroch Pomodoro cykloch odpočívajte aspoň 20 minút. Túto pauzu môžete využiť k dobitiu kognitívnej energie (pozri ďalej).

K odmeraniu Pomodoro blokov môžete využiť radu aplikácií. Pre smartphony s Androidom aj iOS sa hodí napr. Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List, na desktope využite Marinara Timer. Obe aplikácie zdarma. A pokiaľ vám špecializované aplikácie nevoňajú, natiahnite si obyčajnú kuchynskú minútku.

2) Obmedzte hluk a sociálne siete

Najväčším nepriateľom sústredenia sociálne siete – a kolegovia, ktorí (na rozdiel od vás) nedokážu s prokrastináciou účinne bojovať.

Preháňanie sa po Facebooku apod. môžete obmedziť vôľou, to vám ale odčerpá zdroje potrebné pre koncentrovanú prácu. Pokiaľ sociálne siete neblokuje priamo zamestnávateľ, musíte ísť svojmu šťastiu naproti. Odpojte telefón od Wi-Fi siete aj dát a na počítač si nainštalujte jednu z aplikácií, ktoré prístup na Youtube, Instagram a podobné portály blokujú. Medzi užívateľmi prehliadača Chrome obľúbené rozšírenia StayFocused a Mindful Browsing.

Pozornosť vyžadujúcim spolupracovníkom skúste svoju situáciu vysvetliť. Pokiaľ vaše argumenty o potrebe sústredenia nepadnú na úrodnú pôdu, siahnite po slúchadlách. Tie napokon ideálne aj v open space kanceláriách.

sluchadla L

Slúchadlá skvelým pomocníkom pre odstránenie rušivého zvuku v kancelárii.

3) Ujasnite si, prečo to všetko robíte

Viete, aký vaša práca zmysel? Nie? Potom niet divu, že hľadáte akúkoľvek zámienku, aby ste sa pracovným úlohám vyhýbali.

To, či poznáte vyšší zmysel svojho pracovného snaženia, sa priamo spája s vašou tendenciou prokrastinovať. Nestačí totiž vedieť, že zmyslom reportu, ktorý práve tvoríte, je uspokojiť nadriadených. Dôvodom pre vznik mesačnej správy môže byť napr. snaha lepšie vynakladať firemné prostriedky a odvádzať lepšiu prácu pre klientov – prácu, ktorá im napríklad pomôže zachrániť živobytie.

Ponorte sa do vízie firmy, v ktorej pracujete. Čím pomáha zlepšiť svet? Aj obyčajné podniky majú svoje poslanie. Napr. účtovníci spoločnosti na prvý pohľad vedú účtovníctvo, zaisťujú daňové audity a konzultácie. V skutočnosti ale pomáhajú mnohým podnikateľom kľudne spať – totiž vedia, že sa nemusia stresovať účtovnou agendou, ktorej aj tak nerozumejú.

Stotožnite sa s víziou podniku, v ktorom pracujete. A pokiaľ sami podnikáte, ujasnite si, prečo ste do toho išli a ako presne svojim klientom život uľahčujete.

4) Dobite kognitívnu energiu

Rada výskumov ukazuje, že vôľu je možné cvičiť podobne ako svaly. Množstvo vôle určuje hladina tzv. kognitívnej energie – ak jej máte dostatok, prinútite sa aj k nepríjemným pracovným úlohám. A naopak, pri nedostatku kognitívneho zdroja si namiesto práce pravdepodobne pustíte posledný diel svojho obľúbeného seriálu (čo ale nemusí byť vždy na škodu).

Kognitívnu energiu dobijete cieleným odpočinkom. Nie teda surfovaním na internete, ale napríklad krátkou prechádzkou alebo cvičením – skrátka čímkoľvek, čo vás odpúta od obrazovky a nasmeruje vaše myšlienky mimo pracovné povinnosti.

Osvedčeným receptom na zvýšenie kognitívneho zdroja je tiež pohár džúsu alebo kúsok ovocia. Obsahuje totiž glukózu, ktorá je hlavným palivom mozgu a je schopná teda (v rozumnom množstve) zlepšiť sústredenie.

Buďte pri tom ako prvý
Najnovšie informácie o novinkách a akciách priamo na Váš e-mail.
Doprava ZDARMApre registrovaných zákazníkov
Doručenie do druhého dňaSme fakt rýchli
Doživotná záruka na náplneNášmu tovaru proste veríme
Garancia proti poškodeniu tlačiarneKeď sa niečo stane, je to na nás