Ako si zariadiť modernú domácu kanceláriu a vybrať do nej správne vybavenie?

14. 11. 2019

14. novembra 2019, 22:48 | Z práce z domu (tzv. homeoffice) sa stáva rozšírený benefit. Home office nie je len doménou odborníkov na voľnej nohe, čoraz častejšie ho využívajú aj bežní zamestnanci. V domácej kancelárii častokrát trávime desiatky hodín týždenne. Je preto dôležité, aby sme sa v nej mohli dobre sústrediť a aby vybavenie kancelárie nemalo negatívny vplyv na naše zdravie. Ako na to zistíte v článku.

Home office so sebou nesie rovnaké nároky na koncentráciu ako práca v klasickej kancelárii. To musí pochopiť predovšetkým vaša rodina. Stáva sa, že nie vždy partneri a deti podstate práce z domova porozumejú – a dožadujú sa pozornosti, zariaďovania prechádzok alebo prípravy obeda. Pomôcť môže citlivé, ale dôsledné vysvetlenie vašej situácie.

Priestor pre domácu kanceláriu

Svoju pracovňu si zariaďte v dostatočne veľkej miestnosti, čo najviac vzdialenej domácemu ruchu. Pokiaľ takú nemáte k dispozícii, vystačíte si aj s priestorným kútom napr. v obývačke. Dôležité je, aby ostatní členovia domácnosti rešpektovali vašu pracovnú dobu a nerušili vás. Hluk bežného domáceho života spoľahlivo odstránite slúchadlami, do ktorých si pustíte napríklad „neutrálny“ šum mora alebo lesa.

Rozsvieťte si

Dostatočné osvetlenie je dôležité nielen pre prácu, ale aj vašu psychickú pohodu. Nedostatok slnečného svitu vyvoláva úzkosti a spája sa aj s depresiami. Je preto dôležité, aby ste vo svojej domácej kancelárii mali rozmerné okná, ktoré na jeseň a v zime doplníte umelým svetlom.

pc L

Pracovné miesto by malo byť umiestnené v dosahu prirodzeného denného svetla

Zaistí ho predovšetkým luster a príručná lampa. Poobzerajte sa radšej po výrobkoch, ktoré vyžarujú tzv. chladné svetlo – podobá sa slnečnému svitu a pomáha predchádzať typickým jesenným chmúram. Lampičku umiestnite na stôl k počítaču. Jej svit by sa mal rovnať jasu monitoru, v opačnom prípade riskujete rýchlu únavu zraku a bolesti hlavy.

Kancelársky nábytok

Základom domácej pracovne je bezpochyby stôl a stolička. Dobrý kancelársky nábytok vám umožní dodržať zásady správnej „kancelárskej“ ergonómie. Mnoho zdravotných benefitov ľudskému telu prináša práca v stoji. Prevenciou proti bolestiam chrbta a krčnej chrbtice môže byť aj pravidelné naťahovanie – inšpirujte sa našou zásobou cvikov do kancelárie.

Výber kancelárskeho stolu

Dobrý kancelársky stôl vám umožní mať monitor vo výške očí a pracovať tak, aby vaše lakte s predlaktiami zvierali uhol 90 stupňov. Okrem toho by stôl mal byť vybavený:

  • dostatočne veľkou plochou na umiestnenie počítača, tlačiarne, blokov s poznámkami a ďalších pomôcok (odporúčané rozmery aspoň 120×80 cm),
  • matnú dosku (lesklá plocha vás bude pri práci rušiť odleskami),
  • nosičom pre monitor (aby ste mohli hľadieť spriama na obrazovku).
  • vzdialenosť dosky stolu od podlahy sa odvíja od vašej výšky. Ženám môže stačiť 65cm výška dosky, vysoký muž bude potrebovať kľudne aj dosku s výškou 82 cm. Tento problém elegantne riešia polohovacie stoly, ktorých výhodou je aj možnosť sa k práci postaviť.

polohovaci stol L

Polohovací stôl vám umožní správne nastavenie výšky stolu pre prácu v sede aj v stoji

Výber kancelárskej stoličky

Do svojej pracovne si vyberte stoličku, ktorá vám umožní zohnúť nohy v kolenách v pravom uhle a zároveň položiť chodidlá celou plochou na zem. Tvarovanie operadla musí podporovať držanie rovného chrbta po celú dobu sedenia. Polstrovanie nesmie byť príliš mäkké a zároveň musí vytvárať oporu bedrovej oblasti. Pre opieranie lakťov vhodné podrúčky.

Radšej, ako po designovom kresle siahnite po stabilnej, ergonomickej stoličke s nastaviteľnou výškou, hĺbkou a sklonom. Drahšie stoličky bývajú vybavené tiež tzv. synchrónnou mechanikou polohovania, ktorá mení náklon jednotlivých prvkov automaticky podľa vašej polohy. Pozor, nikdy nevyberajte kancelársku stoličku cez internet – vždy ju najprv vyskúšajte.

Kancelárske vybavenie

Zatiaľ čo množstvo profesií si pri práci vystačí s blokom a ceruzkou, ďalšie potrebujú skartovačku, skener, kvalitnú tlačiareň a dostatočnú zásobu kancelárskeho papiera.

Tlačiareň vyberajte predovšetkým podľa frekvencie a potrebnej kvality tlačenia. Pokiaľ každý deň tlačíte stohy kancelárskych dokumentov, siahnite po laserovej tlačiarni. Kúpna cena je síce o trochu vyššia ako v prípade atramentovej tlačiarne, rozdiel sa vám ale čoskoro vráti v nákladoch na prevádzku. Zvlášť, keď budete používať cenovo výhodnejšie kompatibilné tonery.

Prísť vhod vám do pracovne môže aj magnetická tabuľa na kreslenie schém či obyčajný brainstorming. Vďaka nástennej tabuli budete kreatívnejší. Odpútaním od obrazovky sa totiž natiahnete, rozprúdite krv, okysličíte mozog – a nápady sa len pohrnú.

Buďte pri tom ako prvý
Najnovšie informácie o novinkách a akciách priamo na Váš e-mail.
Doprava ZDARMApre registrovaných zákazníkov
Doručenie do druhého dňaSme fakt rýchli
Doživotná záruka na náplneNášmu tovaru proste veríme
Garancia proti poškodeniu tlačiarneKeď sa niečo stane, je to na nás