Príbeh značky Lexmark: recept na úspech? 18 hodín práce denne

19. 4. 2021

19. apríla 2021, 10:00 | V porovnaní s inými značkami je Lexmark pomerne mladou spoločnosťou - na trhu pôsobí ešte len od začiatku 90. rokov. Napriek tomu sa v predaji tlačiarní rýchlo stihla zaradiť medzi svetové giganty. Ako sa to firme, ktorá takmer tri dekády sídli v americkom Lexingtone, podarilo?

To najlepšie z našej ponuky

Spoločnosť Lexmark (oficiálne Lexmark International Inc.) nemá tak pestrú a spletitú históriu ako napríklad Canon alebo HP. Nie je ani typickou "garážovkou" - vznikla v roku 1991, kedy americká investičná spoločnosť Clayton & Dubilier (dnes Clayton, Dubilier & Rice) odkúpila od IBM divíziu pre vývoj a predaj tlačiarní .

IBM si vo svojom niekdajšom oddelení - premenovanom na Lexmark - ponechal 10% podiel, zvyšok pripadol investorovi. Súčasťou kúpnej zmluvy bol aj rad privilégií: Lexmark napr. svoje prvé výrobky predával pod značkou IBM a dokonca smel s ponukou práce osloviť zamestnanca svojho obchodného partnera. Firma sa vedľa výroby tlačiarní a náplní zamerala aj na produkciu počítačových klávesníc (viď nižšie).

Hnací motor k úspechu? astronomický dlh

Východisková pozícia firmy nebola vôbec jednoduchá: odkúpenie od IBM totiž investičná spoločnosť financovala bankovým úverom, takže od prvého dňa svojej existencie dlhoval Lexmark 1 miliardu dolárov.

Prvý riaditeľ firmy, Marvin Mann, podľa svojich slov pracoval 18 hodín denne, aby firmu z červených čísel vyviedol a urobil z nej prosperujúcu spoločnosť. Počas prvých rokov zefektívnil výrobný proces natoľko, že si v pridruženej továrni (bola súčasťou predaja) moho dovoliť znížiť počet pracovníkov z 5 tisíc asi na 1 200, bez toho aby došlo k narušeniu produktivity.

Nutné považujeme povedať, že k odchádzajúcim pracovníkom sa Mann zachoval pomerne štedro; pracovníkom vyplácal 25 000 dolárov (začiatkom 90. rokov išlo o vyššiu sumu, než koľko v USA predstavoval priemerný ročný plat) a navyše im financoval rekvalifikáciu.

Mannovi sa tiež podarilo z IBM do Lexmark prilákať napr. riaditeľa výskumu a vývoja, predaja, marketingu a ľudských zdrojov.

Relatívne agresívny štýl riadenia (spojený s pokrokovým motivačným systémom) sa vyplatil. Firma sa na trhu rýchlo uchytila a okrem vlastných modelov začala vyrábať tlačové zariadenia aj pre iné spoločnosti, napr. pre Dell. Počas prvých dvoch rokov existencie sa navyše Lexmark podarilo zraziť obrí dlh o stovky miliónov dolárov.

2.png

Marvin Mann pri odhalení loga Lexmark 11. januára 1991 (vo funkcii CEO skončil o sedem rokov neskôr). Zdroj: twitter.com

Vedeli ste, že ...
názov Lexmark vznikol zložením výrazov "lex" (skratka pre lexikón) a "mark" (anglicky "značka")?

Prvé modely

Už počas roka 1991 prišiel Lexmark so svojimi prvými produktmi - ihličkovými tlačiarňami IBM 2380 a IBM 4226. Klientom ponúkol tiež program recyklácie tonerov.

Prvou farebnou atramentovou tlačiarňou od Lexmark sa v roku 1992 stal model IBM Color Jetprinter PS 4079. Odozva trhu bola vynikajúca, predaj rástol - a v novembri 1995 vstúpila spoločnosť na newyorskú burzu. Ešte rok predtým svoje predajné portfólio rozšírila o MarkVision, softvér na správu sieťových zariadení (medzi ktoré sa radia aj tlačiarne). Ten sa stretol s obrovským úspechom a dlhú dobu platil za odborový štandard.

31.png

Zdroj: lexmark.com

Súbežne s tlačiarňami vyrábal Lexmark tiež klávesnice. Od IBM prevzal napr. výrobu legendárnej klávesnice Model M s pružinovou mechanikou.

4.png

Prvé komerčné multifunkčné tlačiarne vyrobil Lexmark

V rovnakej dobe, kedy sa z Lexmark stala verejne obchodovaná spoločnosť, uviedla na trh vôbec prvú komerčnú multifunkčnú tlačiareň. Lexmark Medley umožňoval okrem farebného tlačenia tiež faxovanie, kopírovanie a dokonca aj skenovanie (skenery boli začiatkom 90. rokov skôr raritou). Súbežne došlo aj k uvedeniu prvej farebnej laserovej tlačiarne od Lexmark (model Optra C) a definitívnemu nahradenie loga IBM - logom Lexmark.

5.png

Zdroj: lexmark.com

V roku 1997 Lexmark ako prvý výrobca ponúkol spotrebiteľom farebnú atramentovú tlačiareň za menej ako 100 dolárov. Zaujímavým produktom bola aj tlačiareň Lexmark 5770 Photo Jetprinter, na ktorej mohli užívatelia editovať snímky z digitálneho fotoaparátu, bez toho aby sa museli pripojiť k počítaču.

Začiatkom nového milénia začala firma outsourcovať svoje výrobné kapacity na zahraničného dodávateľa. Výroba tlačiarní sa presunula do čínskeho Šen-čenu (v Číne vyrába Lexmark tlačové zariadenia dodnes), produkcia tlačových hlavíc a elektronických súčiastok našla svoj domov vo filipínskom Cebu City. V indickej Kalkate zase Lexmark založil centrum pre vývoj softvéru.

Ázijská spojka

Lexmark vo svojej histórii zakúpil niekoľko zaujímavých spoločností, prvú z nich - Gestetner Lasers - v roku 1993. Nakoniec ale sám akvizícii podľahol, keď ho v roku 2016 za 3,6 miliardy dolárov odkúpila trojica investičných spoločností: PAG Asia Capital, APEX Technology a Legend Capital.

6.jpg

Firma v obmedzenej podobe vyrába tlačiarne dodnes. V roku 2012 ukončila výrobu atramentových tlačiarní, aby sa mohla sústrediť na vývoj ziskovejšieho softvéru pre zobrazovanie a obrazovú analýzu.

Nehľadiac na to dnes Lexmark zamestnáva vyše 7 tisíc ľudí a zostáva synonynom pre globálne úspešnú spoločnosť.

Príbehy ďalších spoločností
Zaujíma vás, ako sa poprední výrobcovia tlačiarní dostali na výslnie? Prečítajte si tiež o histórii spoločností Brother, Samsung, HP, Canon a Dell .

Buďte pri tom ako prvý
Najnovšie informácie o novinkách a akciách priamo na Váš e-mail.

Podobné články

Príbeh značky Dell: od montovania počítačov na kolene po technologického giganta

Dell dnes patrí k jednej z najväčších technologických spoločností sveta. Firma zamestnáva vyše 165 tisíc ľudí a jej majiteľ sa zaraďuje...

25. 1. 2021  Celý článok »

Canon: Príbeh jednej z najinovatívnejších značiek na svete

Prvý fotoaparát vyrobili už v roku 1934 a okrem toho, že sa veľmi nápadne podobal v tej dobe známym fotoaparátom Leica, na ňom nebolo nič...

6. 10. 2019  Celý článok »

Doprava od 2,50 €

na výdajné miesta

Doručenie do 48 hodín

Sme naozaj rýchli

U nás máte čas

Tovar môžete vrátiť do 30 dní

Odmeníme Vás

Za každý nákup získate vernostné body