Canon: Príbeh jednej z najinovatívnejších značiek na svete

6. 10. 2019

Prvý fotoaparát vyrobili už v roku 1934 a okrem toho, že sa veľmi nápadne podobal v tej dobe známym fotoaparátom Leica, na ňom nebolo nič moc zaujímavé. Počas 85 rokov svojej existencie sa však nakoniec Canon vyšplhal na horné priečky rebríčku najinovatívnejších firiem sveta. S viac než tromi tisíckami patentov je právom považovaný za globálneho technologického lídra na trhu zobrazovacej techniky. Poďte sa začítať do príbehu značky Canon.

Obsah:

  • Ako sa z Kwanonu stal Canon
  • Po vojne sa Canon zmietal na pokraji krachu
  • Canon ako synonymum inovácie a pokroku
  • Ako je na tom Canon v boji proti smartphonom?
  • Keď tlačiarne začali vynášať viac ako fotoaparáty
  • História značky Canon sa začala písať na začiatku 30. rokov 20. storočia. Vtedy dvaja švagrovia Goro Jošida a Takeo Maeda založili značku, ktorej názov v preklade znel Laboratórium presnej optiky. Už z názvu je jasné, že od úplného začiatku sa táto japonská spoločnosť sústredila hlavne na vývoj fotoaparátov. Do segmentu tlačiarní sa Canon naplno vrhol až v roku 1975, kedy prišiel na trh so svojou prvou laserovou tlačiarňou.

    Ako sa z Kwanonu stal Canon

    V roku 1934 vyvinula spoločnosť prvý japonský fotoaparát so štrbinovou uzávierkou. Asi nikoho už dnes netrápi, že sa vtedy Canon designovo aj konštrukčne inšpiroval v tej dobe celosvetovo známymi fotoaparátmi Leica. Za vymyslením názvu stojí Goro Jošida - jeden zo zakladateľov spoločnosti Canon, skôr kreatívnejší ako konštrukčný inžinier - pomenoval ho Kwanon, po budhistickej bohyni milosrdenstva.

    Názov prvého fotoaparátu sa uchytil natoľko, že o rok neskôr už figuroval Kwanon v názve samotnej značky a od nej to bol už len krôčik ku kozmopolitnému a chytľavému názvu Canon, ktorý spoločnosť oficiálne prijala v roku 1947.

    Zdroj obrázku: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/1934kwanon.png L

    Pôvodné logo fotoaparátu Kwanon vymyslel a navrhol sám Goro Jošida - jeden zo zakladateľov značky. (zdroj obrázku: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/1934kwanon.png)

    Po vojne sa Canon zmietal na pokraji krachu

    Svetové vojny predstavovali značný zásah do ekonomík väčšiny svetových veľmocí. Ani Japonsko nebolo v tomto ohľade výnimkou. Mnoho výrobných a obchodných spoločností sa v povojnovom období už neprebralo k životu. Aj Canon sa takmer zaradil medzi ekonomické obete vojny, keby nevyužil nepriazeň osudu vo svoj prospech.

    V snahe eliminovať závislosť od externých dodávateľoch, začal Canon investovať do vlastných technológií. Vďaka tomu mohol ukončiť spoluprácu s Nikonom, od ktorého odoberal súčiastky pre svoje fotoaparáty. Canon sa tiež designovo a funkčne snažil nájsť vlastnú originálnu cestu. Ďalšie fotoaparáty, s ktorými prišiel v päťdesiatych rokoch na trh už neboli obyčajnými kópiami nemeckých fotoaparátov Leica, ale niesli osobitý rukopis Canonu. Vďaka inováciám sa podarilo Canonu prežiť povojnovú krízu, expandovať na zahraničné trhy a stať sa celosvetovo uznávanou značkou vo svojom odbore.

    istock-825068802-nahled2.jpg

    Ťažko by ste na Zemi hľadali miesto, kde ešte fotoaparát značky Canon nebol.

    Canon ako synonymum inovácie a pokroku

    V každom odvetví sa nájde značka, ktorá prichádza s prevratnými inováciami a určuje smer celému trhu. Je len málo prekvapivé, že mnoho svetových lídrov vo svojich odvetviach pochádza práve z krajiny vychádzajúceho slnka. Práve značka Canon patrí medzi svetových lídrov na poli technológií pre spracovanie obrazu. Dlhodobo sa drží na špičke amerického rebríčka v počte patentov. Dlhých 33 rokov v rade patrí Canon medzi 5 najinovatívnejších firiem sveta (hodnotené podľa počtu registrovaných patentov v USA). Za dobu svojej existencie obohatil Canon svet viac ako tromi tisíckami patentov, čím sa radí medzi takých gigantov, ako sú IBM, Samsung alebo Intel.

    Ako je na tom Canon v boji proti smartphonom?

    V posledných dekádach sa masovo rozšírili malé kompaktné zariadenia, ktoré okrem telefonovania, prehliadania internetu, chatovania a ďalších funkcií zvládajú aj celkom obstojne fotiť. Výrobcovia smartphonov sa môžu tešiť, avšak manufaktúry (nielen) na kompaktné fotoaparáty pozvoľna končia zabudnuté v histórii.

    Klasické značky fotoaparátov stáli na prahu nového tisícročia pred novou výzvou. Ako sa s „morom“ v podobe smartphonov vyrovnáva Canon? V prvom rade sa zameriava na ďalšie segmenty produktov zo svojho portfólia, napríklad na kancelársku techniku.

    istock-1145302393-nahled2.jpg

    Pravdou je, že na niektoré miesta so sebou digitálnu zrkadlovku proste zobrať nechcete. Naviac s veľkým fotoaparátom selfie s rukou nevyfotíte.

    V segmente fotoaparátov sa Canon začal zameriavať na technológie, s ktorými sa zabudované fotoaparáty v inteligentných telefónoch nemôžu porovnávať. A rovnakým smerom sa uberajú aj nedávne marketingové kampane Canonu. V nich sa snaží ukázať, ako môže plnohodnotný fotoaparát obohatiť každodenný život a doslova tvrdí, že „Byť v správnej chvíli na správnom mieste neznamená nič bez poriadneho fotoaparátu“.

    Keď tlačiarne začali vynášať viac ako fotoaparáty

    Napriek tomu, že logo Canon si možno väčšina ľudí ako prvé predstaví umiestnené práve nad objektívom fotoaparátu, ani na poli kancelárskej zobrazovacej techniky nie je Canon žiadnym nováčikom. Už v roku 1985 Canon nadviazal spoluprácu so značkou Hewlett-Packard, ktorej firma Canon dodáva všetky laserové technológie do jej tlačiarní. Toto úzke partnerstvo prináša Canonu necelú pätinu ročných príjmov spoločnosti.

    Zdá sa, že orientácia na segment kancelárskych zobrazovacích technológií, ako sú multifunkčné zariadenia, tlačiarne a skenery, sa môže Canonu vyplatiť aj do budúcnosti. Veď už teraz, podľa poslednej oficiálnej správy spoločnosti, prináša predaj v tomto segmente firme cez 45 % obratu (pre porovnanie segment fotoaparátov tvorí 25,5 % obratu).

    Podobné články

    3 minúty čítania

    Príbeh značky Dell: od montovania počítačov na kolene po technologického giganta

    Dell dnes patrí k jednej z najväčších technologických spoločností sveta. Firma zamestnáva vyše 165 tisíc ľudí a jej majiteľ sa zaraďuje medzi popredné priečky najbohatších ľudí planéty. Nebolo to tak stále. Ešte pred tým, než sa Dell vrhol do predaja tlačiarní a ďalších komponentov boli jeho hlavným produktom montované počítače. Nápad na ich predaj sa zrodil v hlave 19-ročného amerického študenta.

    Celý článok »
    3 minúty čítania

    Príbeh značky HP - priateľstvo na celý život

    Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tieto pôvodné garážové firmy boli synonymom malých podnikov, ktorých zakladatelia mali na rozjazd svojho biznisu len pár centov. Časom sa tieto spoločnosti rozrástli a ich výrobky či služby zmenili svet. Niekedy im k úspechu stačil dobrý nápad, inokedy značná drzosť, s ktorej pomocou majitelia takéhoto podniku neopozeraný nápad ukradli konkurencií. Osudy niektorých poslúžili ako námet pre filmové spracovanie. Filmy ako Sociálna sieť, Piráti zo Silicon Valley alebo Jobs pozná dnes takmer každý. Jeden však chýba: príbeh firmy Hewlett - Packard, jednej z ikon počítačového priemyslu.

    Celý článok »