Príbeh značky Dell: od montovania počítačov na kolene po technologického giganta

25. 1. 2021

25. januára 2021, 10:00 | Dell dnes patrí k jednej z najväčších technologických spoločností sveta. Firma zamestnáva vyše 165 tisíc ľudí a jej majiteľ sa zaraďuje medzi popredné priečky najbohatších ľudí planéty. Nebolo to tak stále. Ešte pred tým, než sa Dell vrhol do predaja tlačiarní a ďalších komponentov boli jeho hlavným produktom montované počítače. Nápad na ich predaj sa zrodil v hlave 19-ročného amerického študenta.

To najlepšie z našej ponuky

Osobné počítače na mieru

Spoločnosť Dell založil v roku 1984 - pod názvom PC 's Limited - Michael Dell, ktorý na želanie rodičov študoval na University of Texas v Austine prípravný ročník medicíny. Dell si rýchlo uvedomil potenciál na mieru montovaných počítačov.

Dôležitou konkurenčnou výhodou bola tiež nižšia cena na mieru zostavených prístrojov oproti hotovým modelom, ktoré ponúkala napr. spoločnosť IBM. Biznis sa rozbehol astronomickou rýchlosťou; počas prvého roka existencie vygenerovala budúca spoločnosť Dell obrat 73 miliónov $. Významne k tomu prispel aj osobný počítač Turbo PC, prvý dizajnový produkt spoločnosti Dell, ktorý sa predával za 795 dolárov (dnes cca hodnota 1 990 $).

pcs_limited_turbo_pc_signed_by_michael_dell-nahled2.jpg

Exemplár prístroja Turbo PC podpísaný Michaelom Dellom.

 

Prerod v Dell (Computer Corporation) prišiel v roku 1987. Spolu s premenovaním sa firma začala rozširovať aj do ďalších krajín; prvou základňou mimo rodných Spojených štátov bola Veľká Británia, čoskoro nasledovali ďalšie európske krajiny.

Úspech spoločnosti potvrdil nástup na burzu - k emisii verejne obchodovaných akcií došlo v júni 1988, kedy mal zakladateľ ešte len 24 rokov. O pár rokov neskôr sa Michael Dell stal vo veku 27 rokov najmladším CEO, ktorý sa kedy umiestnil v magazíne Fortune v rebríčku 500 najhodnotnejších spoločností. Len o rok predtým vyrukovala spoločnosť na trh so svojim prvým modelom notebooku.

Vek internetu a príchod tlačiarní

O tom, že Michael Dell vie chytiť príležitosť za pačesy a náležite ju využiť svedčí aj fakt, že jeho spoločnosť bola jednou z prvých, ktorá využila internet ako predajné médium. S internetovým predajom začal Dell v roku 1996 (len o rok predtým spustil online predaj Amazon). V tom čase firma zamestnávala vyše 8 tisíc ľudí a išlo o medzinárodnú korporáciu v pravom slova zmysle.

Začiatkom 3. tisícročia sa Dell stal najväčším výrobcom počítačov na svete. A začal sa obzerať, ktorým smerom svoju produkciu rozšíriť. Voľba padla na domácu elektroniku a počítačové príslušenstvo. Firma začala vyrábať a predávať televízie, mp3 prehrávače a - v spolupráci so spoločnosťou Lexmark - tiež tlačiarne.

V duchu svojej tradície vyrábať prístroje pre rôzne situácie vyrukoval Dell v prvej vlne s nasledujúcimi výrobkami:

  • multifunkčné atramentové zariadenia (v cene za 139 dolárov),
  • laserová tlačiareň (239 $),
  • vysokoobjemová laserová tlačiareň (499 $, v sieťovej konfigurácii za 839 $).

Nechýbali ani Dell tonery. Aj pri nich sa firma pokúsila o inovatívny prístup; vo chvíli, keď užívateľovi došla v tlačiarni farba, presmerovalo ho okno v počítači na dokúpenie zásobníka na oficiálnej webovej stránky výrobcu.

Ústup z burzy a hviezdny návrat

Každá cesta ku hviezdam sa niekedy zadrhne - a pre spoločnosť Dell nastal podobný okamih v roku 2013. Predaj osobných počítačov dlhodobo klesal na úkor notebookov a smartphonov a firma sa musela vyrovnať aj s niekoľkými zlými rozhodnutiami. Napr. o niekoľko rokov skôr spoločnosť kvôli vadne vyrobeným materským doskám prišla o niekoľko stoviek miliónov dolárov.

To všetko vyústilo k tomu, že sa v roku 2013 po rokoch strávených v dozornej rade vrátil do čela spoločnosti Michael Dell a firmu z verejného obchodovania stiahol. Nasledovala hlboká reštrukturalizácia, kedy firma upravila svoju obchodnú stratégiu a prevzala napr. spoločnosť EMC Corporation zaoberajúcu sa oi. cloudovými úložiskami a počítačovým zabezpečením.

V tom čase išlo o najdrahšiu akvizíciu technologickej firmy v histórii; za EMC Corporation zaplatil Dell 67 miliárd dolárov. Ďalších 21 miliárd potom spoločnosť investovala do výskumu a vývoja. Tvrdá práca sa ale vyplatila - v roku 2018 sa spoločnosť Dell znovu vrátila na burzu a od tej doby hodnotu svojich akcií viac ako zdvojnásobila.

A Michael Dell? 55-ročný miliardár sa okrem riadenia spoločnosti venuje aj dobročinnosti. A rozhodne nešetrí; prostredníctvom svojej nadácie, ktorú založil v roku 1999 so svojou ženou, venoval v priebehu rokov rôznym neziskovým organizáciám a sociálnym programom cez 1,23 miliardy dolárov.

Príbehy ďalších spoločností
Zaujíma vás, ako sa dnešný výrobcovia tlačiarní dostali tam, kde dnes? Prečítajte si tiež o histórii spoločností Brother, Samsung, HP alebo Canon.

Buďte pri tom ako prvý
Najnovšie informácie o novinkách a akciách priamo na Váš e-mail.

Podobné články

Príbeh značky Brother - z Japonska až na kraj sveta

Známe príslovie o tom, že Tatra nepozná brata, sa dá ľahko spochybniť. Nechce sa veriť, že by nikto z Tatra automobilky nikdy nepočul o...

28. 3. 2019  Celý článok »

Príbeh značky Samsung: Ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal najväčší svetový výrobca elektroniky

V roku 2018 sa spoločnosť Samsung vyšplhala na 12. miesto rebríčka najhodnotnejších firiem sveta. Juhokórejský gigant vlani oslávil 80...

25. 3. 2019  Celý článok »

Doprava od 2,50 €

na výdajné miesta

Doručenie do 48 hodín

Sme naozaj rýchli

U nás máte čas

Tovar môžete vrátiť do 30 dní

Odmeníme Vás

Za každý nákup získate vernostné body