Príbeh značky Samsung: Ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal najväčší svetový výrobca elektroniky

V roku 2018 sa spoločnosť Samsung vyšplhala na 12. miesto rebríčka najhodnotnejších firiem sveta. Juhokórejský gigant vlani oslávil 80 rokov od svojho založenia a medzi desiatimi najhodnotnejšími spoločnosťami sveta nájdete len dve, ktorých história siaha ešte hlbšie. Poďte s nami zistiť, ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal svetový technologický líder súčasnosti.

Názov, ktorý predurčuje k úspechu

V preklade z kórejčiny Samsung znamená "tri hviezdy" a má symbolizovať "niečo veľké". A čo iného považovať za "niečo veľké", než to, čo sa tejto spoločnosti za 80 rokov svojej existencie podarilo vybudovať? V súčasnosti je spoločnosť Samsung považovaná za najväčšieho výrobcu a distribútora elektroniky na svete.

Podľa kvalifikovaných odhadov spoločnosť hodnotu 326 miliárd dolárov, čo je na firmu z krajiny, ktorá je len o málo väčšia ako Česká republika, a ktorá po kórejskej vojne patrila medzi najchudobnejšie krajiny sveta, veľmi slušný výsledok.

Príbeh o podnikateľovi, ktorý sa nebál výziev

Väčšina z nás sa denne stretáva s inteligentnými telefónmi, monitormi, domácimi spotrebičmi alebo tlačiarňami značky Samsung. Málokto ale vie, že firmu založil v roku 1938 Lee Byung-chul ako lokálny obchod s potravinami. Spolu so 40 zamestnancami ponúkal Lee zákazníkom sušené kórejske ryby, zeleninu a vlastnoručne vyrábané rezance.

Lee bol veľmi ambicióznym podnikateľom, od začiatku sa nebál veľkých výziev. Keď sa naskytla možnosť postaviť továreň na spracovanie vlny, rozhodol sa, že v meste Daegu vybuduje rovno najväčšiu továreň svojho druhu v celej Kórei.

Firme sa darilo, a tak netrvalo dlho a presunula svoje pôsobisko priamo do hlavného mesta - Soul. Prvé tri dekády svojej existencie spoločnosť Samsung postupne investovala do potravinárskeho a textilného priemyslu, poistenia a predaja tovaru. Diverzifikácia investícií bola skvelou stratégiou a nie je tak divu, že po tom, čo firma koncom 60. rokov začala investovať do elektroniky a o pár rokov neskôr aj do (áno, čítate správne) stavby lodí, nasledoval strmý rast. Z malého predajcu sušených rýb a rezancov sa stala spoločnosť, ktorej logo mali onedlho spoznávať aj ďaleko za hranicami Kórey.

Keď Samsung začal vyrábať čiernobiele televízie, v USA frčal farebný obraz

V čase, kedy v USA domácnosti vymieňali svoje čiernobiele televízory za farebné vo veľkom, v Kórei (možno v celej Ázii) o existencii "debničke s pohybujúcimi sa obrázkami" nemala väčšina obyvateľstva ani potuchy. v momente, keď sa rozhodli americkí a európski výrobcovia expandovať na ázijský trh otvorila kórejská vláda otázku, či by nebolo lepšie si televíziu vyrábať "doma". Zaviedla podmienku pre zahraničných predajcov televízie: Ak chceli v Kórei svoje produkty predávať, museli zdieľať technológiu výroby. Dala tak príležitosť tamojším výrobcom a spoločnosť Samsung sa po nej samozrejme vrhla tigrím skokom.

V roku 1970 uzrela svetlo sveta prvá televízia značky Samsung, konkrétne sa jednalo o čiernobiely model nesúci označenie P-3202. Spolu s masovým rozšírením pravidelného vysielania bol o televízie obrovský záujem a iba o šesť rokov neskôr sa značka Samsung mohla pýšiť milióntym predaným zariadením.

V 80. rokoch začal Samsung zaplavovať trh svojimi výrobkami

do konca minulého storočia spoločnosť Samsung vždy tak nejako naskakovala do rozbehnutého vlaku. Čo sa týka výroby ďalších zariadení a domácich spotrebičov, hoci sa značke pomerne darilo, nemohla byť považovaná za technologického lídra, kým nezačala sama nové technológie vyvíjať.

Jeden príklad hovoriaci za všetky: V roku 1982 Samsung naskočil do segmentu malých tlačiarní (a čiastočne aj telekomunikácie), keď uviedol na trh prvý fax. Treba podotknúť, že svetový trh s tlačiarňami, faxmi a podobnými zariadeniami v tom čase mala "pod palcom" štvorica značiek Canon, HP, Epson a Brother.

V 80. rokoch Samsung zarábal dosť na to, aby sa z pozície popolušky na svetovom trhu s elektronikou začal pomaly ale isto dostávať na výslnie. Firma začala mohutne investovať do výskumu a vývoja a okrem toho, že sa im začalo dariť na svetovom trhu v segmente televízorov, práčok i mikrovlnných rúr, vstúpila spoločnosť chytrou akvizíciou do iných menších spoločnosti naplno, aj do odvetvia telekomunikácií.

Prerod z lokálnej hviezdičky vo svetovú superstar prišiel v 90. rokoch

Dekáda, ktorá dala svetu pokemńov, tamagotchi a makarenu, bola pre Samsung zlomovou. Do svojho tak širokého portfólia produktov pridala počítačové čipy a pamäťové zariadenia. Čoskoro sa stala jedným z lídrov svetového trhu aj v tomto segmente a keď opomenieme spoločnosť Intel, nemal Samsung v produkcii počítačových čipov a pamätí vo svete konkurenciu.

 

samsung2-nahled2.jpg
Firma Samsung Engineering & Construction zo skupiny Samsung sa podieľala aj na stavbe mrakodrapu Burdž Chalífa v Dubaji, ktorý je dodnes najvyššou budovou sveta.

 

Prvý mobilný telefón značky Samsung prišiel na trh v roku 1988, len 4 roky po tom, čo Motorola predstavila svetu vôbec prvý sériovo vyrábaný mobil. V segmente mobilných telefónov sa Samsungu, ale spočiatku veľmi nedarilo. Veľká časť trhu pripadla začiatkom deväťdesiatych rokov práve Motorole (v Kórei podiel na trhu 60% verzus 10%, ktoré pripadli predaju Samsungu) a kvalita mobilných telefónov Samsung bola biedna. Značka tak v tomto smere utŕžila na trhu pár tvrdých rán.

V Samsungu vraj dodnes koluje historka o tom, ako vtedajší šéf spoločnosti Kun-Hee Lee vypálil celý sklad, keď zistil, že celý rad mobilných telefónov, ktoré mali ísť do predaja v roku 1995, nefunguje.

Po tomto incidente sa naprieč spoločnosťou diskutovalo, či by zo segmentu mobilných telefónov nemal Samsung radšej odísť. Kun-Hee Lee nakoniec rozhodol, že Samsung u mobilov zostane, ale zásadne zmení stratégiu. Namiesto toho, aby sa snažil vyrábať lacné telefóny dostupné pre všetkých, zameria sa na vývoj jednotlivých súčiastok mobilov, a než sa im podarí vyrobiť naozaj kvalitný telefón, tak bude predávať diely ostatným výrobcom. Budúcnosť Samsungu je vo (troch) hviezdach

Aj vďaka odvážnemu rozhodnutiu vtedajšieho šéfa je dnes spoločnosť Samsung, s približne 20% podielom, najsilnejším hráčom na trhu s mobilnými telefónmi. Z vrcholu rebríčka predajov mobilov ich nedokázal zosadiť od roku 2011 ani Apple, ani v posledných rokoch rýchlo rastúce Huawei. A keď spomíname značku Apple, vedeli ste, že Samsung je už dlhé roky hlavným dodávateľom dielov pre telefóny iPhone?

 

samsung3-nahled2.jpg
Strážne okolo kampusu výskumného centra spoločnosti Samsung v Silicon Valley vystriedala robotická ochranka od spoločnosti Knightscope. Budúcnosť je teraz.

 

Spoločnosť Samsung dnes udáva smer takmer vo všetkých oblastiach svojho pôsobenia a radí sa po boku velikánov, ako Google, Facebook, Apple alebo Amazon. Na sklonku druhej dekády 21. storočia čelí výzvam, ako IoT (internet of things - internet vecí), nástup piatej generácie bezdrôtových systémov (5G), virtuálna realita alebo umelá inteligencia. Veď to bol práve Samsung, ktorý pred nedávnom predstavil prvý smartphone so skladacím displejom, ktorý byť budúcnosťou mobilných telefónov. Či bude aj tento odvážny krok zásah do čierneho, na to si budeme musieť ešte pár rokov počkať.

Doprava ZDARMApre registrovaných zákazníkov
Doručenie do druhého dňaSme fakt rýchli
Doživotná záruka na náplneNášmu tovaru proste veríme
Garancia proti poškodeniu tlačiarneKeď sa niečo stane, je to na nás