Príbeh značky Samsung: Ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal najväčší svetový výrobca elektroniky

25. 3. 2019

V roku 2018 sa spoločnosť Samsung vyšplhala na 12. miesto rebríčka najhodnotnejších firiem sveta. Juhokórejský gigant vlani oslávil 80 rokov od svojho založenia a medzi desiatimi najhodnotnejšími spoločnosťami sveta nájdete len dve, ktorých história siaha ešte hlbšie. Poďte s nami zistiť, ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal svetový technologický líder súčasnosti.

Obsah:

  • Názov, ktorý predurčuje k úspechu
  • Príbeh o podnikateľovi, ktorý sa nebál výziev
  • Keď Samsung začal vyrábať čiernobiele televízie, v USA už frčal farebný obraz
  • V 80. rokoch začal Samsung zaplavovať trh svojimi výrobkami
  • Prerod z lokálnej hviezdičky vo svetovú superstar prišiel v 90. rokoch
  • Názov, ktorý predurčuje k úspechu

    V preklade z kórejčiny Samsung znamená "tri hviezdy" a má symbolizovať "niečo veľké". A čo iného považovať za "niečo veľké", než to, čo sa tejto spoločnosti za 80 rokov svojej existencie podarilo vybudovať? V súčasnosti je spoločnosť Samsung považovaná za najväčšieho výrobcu a distribútora elektroniky na svete.

    Podľa kvalifikovaných odhadov má spoločnosť hodnotu 326 miliárd dolárov, čo je na firmu z krajiny, ktorá je len o málo väčšia ako Česká republika, a ktorá po kórejskej vojne patrila medzi najchudobnejšie krajiny sveta, veľmi slušný výsledok.

    Príbeh o podnikateľovi, ktorý sa nebál výziev

    Väčšina z nás sa denne stretáva s inteligentnými telefónmi, monitormi, domácimi spotrebičmi alebo tlačiarňami značky Samsung. Málokto ale vie, že firmu založil v roku 1938 Lee Byung-chul ako lokálny obchod s potravinami. Spolu so 40 zamestnancami ponúkal Lee zákazníkom sušené kórejske ryby, zeleninu a vlastnoručne vyrábané rezance.

    Lee bol veľmi ambicióznym podnikateľom, od začiatku sa nebál veľkých výziev. Keď sa naskytla možnosť postaviť továreň na spracovanie vlny, rozhodol sa, že v meste Daegu vybuduje rovno najväčšiu továreň svojho druhu v celej Kórei.

    Firme sa darilo, a tak netrvalo dlho a presunula svoje pôsobisko priamo do hlavného mesta - Soul. Prvé tri dekády svojej existencie spoločnosť Samsung postupne investovala do potravinárskeho a textilného priemyslu, poistenia a predaja tovaru. Diverzifikácia investícií bola skvelou stratégiou a nie je tak divu, že po tom, čo firma koncom 60. rokov začala investovať do elektroniky a o pár rokov neskôr aj do (áno, čítate správne) stavby lodí, nasledoval strmý rast. Z malého predajcu sušených rýb a rezancov sa stala spoločnosť, ktorej logo mali onedlho spoznávať aj ďaleko za hranicami Kórey.

    Keď Samsung začal vyrábať čiernobiele televízie, v USA už frčal farebný obraz

    V čase, kedy v USA už domácnosti vymieňali svoje čiernobiele televízory za farebné vo veľkom, v Kórei (možno v celej Ázii) o existencii "debničke s pohybujúcimi sa obrázkami" nemala väčšina obyvateľstva ani potuchy. Až v momente, keď sa rozhodli americkí a európski výrobcovia expandovať na ázijský trh otvorila kórejská vláda otázku, či by nebolo lepšie si televíziu vyrábať "doma". Zaviedla podmienku pre zahraničných predajcov televízie: Ak chceli v Kórei svoje produkty predávať, museli zdieľať technológiu výroby. Dala tak príležitosť tamojším výrobcom a spoločnosť Samsung sa po nej samozrejme vrhla tigrím skokom.

    V roku 1970 uzrela svetlo sveta prvá televízia značky Samsung, konkrétne sa jednalo o čiernobiely model nesúci označenie P-3202. Spolu s masovým rozšírením pravidelného vysielania bol o televízie obrovský záujem a iba o šesť rokov neskôr sa značka Samsung mohla pýšiť milióntym predaným zariadením.

    V 80. rokoch začal Samsung zaplavovať trh svojimi výrobkami

    Až do konca minulého storočia spoločnosť Samsung vždy tak nejako naskakovala do rozbehnutého vlaku. Čo sa týka výroby ďalších zariadení a domácich spotrebičov, hoci sa značke pomerne darilo, nemohla byť považovaná za technologického lídra, kým nezačala sama nové technológie vyvíjať.

    Jeden príklad hovoriaci za všetky: V roku 1982 Samsung naskočil do segmentu malých tlačiarní (a čiastočne aj telekomunikácie), keď uviedol na trh prvý fax. Treba podotknúť, že svetový trh s tlačiarňami, faxmi a podobnými zariadeniami už v tom čase mala "pod palcom" štvorica značiek Canon, HP, EpsonBrother.

    V 80. rokoch už Samsung zarábal dosť na to, aby sa z pozície popolušky na svetovom trhu s elektronikou začal pomaly ale isto dostávať na výslnie. Firma začala mohutne investovať do výskumu a vývoja a okrem toho, že sa im začalo dariť na svetovom trhu v segmente televízorov, práčok i mikrovlnných rúr, vstúpila spoločnosť chytrou akvizíciou do iných menších spoločnosti naplno, aj do odvetvia telekomunikácií.

    Prerod z lokálnej hviezdičky vo svetovú superstar prišiel v 90. rokoch

    Dekáda, ktorá dala svetu pokemńov, tamagotchi a makarenu, bola pre Samsung zlomovou. Do svojho už tak širokého portfólia produktov pridala počítačové čipy a pamäťové zariadenia. Čoskoro sa stala jedným z lídrov svetového trhu aj v tomto segmente a keď opomenieme spoločnosť Intel, nemal Samsung v produkcii počítačových čipov a pamätí vo svete konkurenciu.

    samsung2-nahled2.jpg
    Firma Samsung Engineering & Construction zo skupiny Samsung sa podieľala aj na stavbe mrakodrapu Burdž Chalífa v Dubaji, ktorý je dodnes najvyššou budovou sveta.

     

    Prvý mobilný telefón značky Samsung prišiel na trh v roku 1988, len 4 roky po tom, čo Motorola predstavila svetu vôbec prvý sériovo vyrábaný mobil. V segmente mobilných telefónov sa Samsungu, ale spočiatku veľmi nedarilo. Veľká časť trhu pripadla začiatkom deväťdesiatych rokov práve Motorole (v Kórei podiel na trhu 60% verzus 10%, ktoré pripadli predaju Samsungu) a kvalita mobilných telefónov Samsung bola biedna. Značka tak v tomto smere utŕžila na trhu pár tvrdých rán.

    V Samsungu vraj dodnes koluje historka o tom, ako vtedajší šéf spoločnosti Kun-Hee Lee vypálil celý sklad, keď zistil, že celý rad mobilných telefónov, ktoré mali ísť do predaja v roku 1995, nefunguje.

    Po tomto incidente sa naprieč spoločnosťou diskutovalo, či by zo segmentu mobilných telefónov nemal Samsung radšej odísť. Kun-Hee Lee nakoniec rozhodol, že Samsung u mobilov zostane, ale zásadne zmení stratégiu. Namiesto toho, aby sa snažil vyrábať lacné telefóny dostupné pre všetkých, zameria sa na vývoj jednotlivých súčiastok mobilov, a než sa im podarí vyrobiť naozaj kvalitný telefón, tak bude predávať diely ostatným výrobcom. Budúcnosť Samsungu je vo (troch) hviezdach

    Aj vďaka odvážnemu rozhodnutiu vtedajšieho šéfa je dnes spoločnosť Samsung, s približne 20% podielom, najsilnejším hráčom na trhu s mobilnými telefónmi. Z vrcholu rebríčka predajov mobilov ich nedokázal zosadiť od roku 2011 ani Apple, ani v posledných rokoch rýchlo rastúce Huawei. A keď už spomíname značku Apple, vedeli ste, že Samsung je už dlhé roky hlavným dodávateľom dielov pre telefóny iPhone?

    samsung3-nahled2.jpg
    Strážne okolo kampusu výskumného centra spoločnosti Samsung v Silicon Valley vystriedala robotická ochranka od spoločnosti Knightscope. Budúcnosť je teraz.

     

    Spoločnosť Samsung dnes udáva smer takmer vo všetkých oblastiach svojho pôsobenia a radí sa po boku velikánov, ako sú Google, Facebook, Apple alebo Amazon. Na sklonku druhej dekády 21. storočia čelí výzvam, ako sú IoT (internet of things - internet vecí), nástup piatej generácie bezdrôtových systémov (5G), virtuálna realita alebo umelá inteligencia. Veď to bol práve Samsung, ktorý pred nedávnom predstavil prvý smartphone so skladacím displejom, ktorý má byť budúcnosťou mobilných telefónov. Či bude aj tento odvážny krok zásah do čierneho, na to si budeme musieť ešte pár rokov počkať.

    Podobné články

    xerox 3 minúty čítania

    Xerox: Technologický priekopník, ktorý položil základy kancelárskych technológií, ako ich dnes poznáme

    Názov tejto značky sa stal synonymom pre kopírovanie. Ale vynález xerografie nie je ani zďaleka jediným miľníkom v histórii vývoja kancelárskej techniky, ktorý má značka Xerox na svedomí. Obrovský pokrok v pohodlnom používaní a tým pádom aj masovom rozšírení osobných počítačov majú na svedomí vynálezy grafického rozhrania a myši. A áno, aj za nich je zodpovedný práve Xerox. Prečítajte si príbeh značky s viac než storočnou históriou, ktorá aj napriek obrovskému množstvu prelomových patentov a inovácií sa nie, a nie vyškriabať na vrchol.

    Celý článok »
    3 minúty čítania

    Príbeh značky HP - priateľstvo na celý život

    Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tieto pôvodné garážové firmy boli synonymom malých podnikov, ktorých zakladatelia mali na rozjazd svojho biznisu len pár centov. Časom sa tieto spoločnosti rozrástli a ich výrobky či služby zmenili svet. Niekedy im k úspechu stačil dobrý nápad, inokedy značná drzosť, s ktorej pomocou majitelia takéhoto podniku neopozeraný nápad ukradli konkurencií. Osudy niektorých poslúžili ako námet pre filmové spracovanie. Filmy ako Sociálna sieť, Piráti zo Silicon Valley alebo Jobs pozná dnes takmer každý. Jeden však chýba: príbeh firmy Hewlett - Packard, jednej z ikon počítačového priemyslu.

    Celý článok »