Xerox: Technologický priekopník, ktorý položil základy kancelárskych technológií, ako ich dnes poznáme

13. 11. 2019

Názov tejto značky sa stal synonymom pre kopírovanie. Ale vynález xerografie nie je ani zďaleka jediným miľníkom v histórii vývoja kancelárskej techniky, ktorý má značka Xerox na svedomí. Obrovský pokrok v pohodlnom používaní a tým pádom aj masovom rozšírení osobných počítačov majú na svedomí vynálezy grafického rozhrania a myši. A áno, aj za nich je zodpovedný práve Xerox. Prečítajte si príbeh značky s viac než storočnou históriou, ktorá aj napriek obrovskému množstvu prelomových patentov a inovácií sa nie, a nie vyškriabať na vrchol.

xerox

Obsah:

  • Xerox: Jedna prelomová inovácia vedľa druhej
  • Ako sa Xerox stal synonymom pre kopírovanie
  • Xerox po sto rokoch
  • História spoločnosti Xerox siaha až do roku 1906, kedy v americkom Rochestere pod značkou Haloid Company dodávala firma na trh fotografický papier. Všeobecne známou sa ale značka stala až omnoho neskôr, a to keď v 60. rokoch spôsobila revolúciu v kopírovaní so svojím kopírovacím strojom využívajúcim princíp xerografie, ktorý spoločnosť vynašla.

    V nasledujúcich dekádach Xerox obsadil trh s kopírovacími strojmi a názov značky sa stal doslova synonymom pre kopírovanie. Od tých dôb sa ale mnohé zmenilo a navzdory obrovskému množstvu patentov sa zdá, že má tento technologický priekopník doby svojej najväčšej slávy za sebou...

    Xerox: Jedna prelomová inovácia vedľa druhej

    Firma Xerox vlastní celosvetovo viac než 68 tisíc patentov, z toho viac ako štvrtinu stále aktívnych. Podľa rozmiestnenia patentov sú kľúčovými trhmi pre túto firmu Japonsko, USA a Kanada. Medzi hlavné oblasti patentov patria zobrazovacie technológie. Kopírovanie a tlač ale nie je ani zďaleka jedinou oblasťou, v ktorej Xerox vyšľapáva cestičku pokroku. Poďme sa pozrieť na ich prelomové vynálezy.

    Xerografia

    Začalo to vynálezom xerografie, kedy si pred viac ako 80 rokmi Chester Clarson v snahe ponúknuť svetu jednoduchší a lacnejší spôsob kopírovania nechal princíp elektrostatického prichytenia práškového toneru na izolačný povrch patentovať. Od pomalých plochých selénových dosiek už bol len krôčik ku kopírkam s otáčavým bubnom, ako ich poznáme dnes. Tie na trh uviedol Xerox v roku 1960. O 17 rokov neskôr predstavila firma svetu aj prvú laserovú tlačiareň.

    Ethernet

    V laboratóriách PARC na začiatku 70. rokov položili inžinieri základné stavebné kamene dnešného internetu, keď vyvinuli experimentálnu ethernetovú sieť. Technológia prepájania lokálnych zariadení, ktorú Xerox oficiálne predstavil spolu s firmami DEC a Intel v roku 1980, sa onedlho stala svetovým štandardom.

    LAN L

    Konektor na ethernetový kábel LAN je dodnes dôležitou súčasťou väčšiny zariadení s potenciálom pripojenia k lokálnej aj internetovej sieti.

    Grafické rozhranie a myš

    Vynález, bez ktorého by pravdepodobne nikdy nedošlo k masovému rozšíreniu osobných počítačov, je vynález grafického rozhrania a ovládania počítaču pomocou myši. A áno, napriek tomu, že do širokého povedomia sa počítače dostali hlavne vďaka osobným počítačom značky Apple, prvé grafické rozhranie ovládané myšou nevyvinuli inžinieri nikde inde ako v už zmienených laboratóriách Xeroxu v Pao Altu.

    Elektronický papier

    Atrament na papieri dlho bol, a v mnohých ohľadoch stále je, najrozšírenejším médiom na prenos informácií. Má však jednu veľkú nevýhodu - nedá sa znovu použiť (teda pokiaľ neberieme do úvahy recykláciu, a aj jej možnosti sú v prípade papiera veľmi obmedzené). V roku 1975 v výskumnom centre PARC spoločnosti Xerox prišiel Nicholas N. Sheridon s prvou verziou tzv. elektronického papiera.

    Čo si predstaviť pod pojmom elektronický papier?
    Ten prvý, ktorý vyvinuli v Xeroxe, vyzeral a fungoval takto: V gumovom obale boli zapúzdrené milióny plastových vodivých guličiek vyskladaných do otvorov naplnených olejom. Jedna polovica guličky bola biela, druhá čierna. Pomocou elektrického náboja dochádzalo k otáčaniu miniatúrnych guličiek o priemere menšom ako 100 mikrónov, čím vznikal na elektronickom papieri výsledný obraz.

    Xerox dosiahol v technológii väčší potenciál až štvrťstoročie po jej vynájdení. A to, keď v roku 2000 nechal založiť dcérsku spoločnosť Gyricon Media Inc., ktorej cieľom je komerčné rozšírenie elektronického papiera.

    Ako sa Xerox stal synonymom pre kopírovanie

    Prvý vlastný sériovo vyrábaný kopírovací stroj uviedol Xerox na trh v roku 1959 pod označením Xerox 914. Ten vzápätí nahradil väčšinu do tej doby využívaných metód na vytváranie duplikátov písaných a tlačených dokumentov, od kopírovacieho papiera, cez fotografovanie, po najrôznejšie stroje a prístroje na vytváranie duplikátov. Stroj sa stal tak obľúbený, že za dva roky predaja zarobil spoločnosti takmer 60 miliónov dolárov.

    papiere L

    Z prvého modelu kopírovacieho stroja Xerox je dnes cenený múzejný kúsok

    Napriek tomu, že konkurencia prišla hneď nato na trh s vlastnými kopírovacími zariadeniami, Xeroxu sa dokázali rovnať len veľmi ťažko. Niet divu, že názov značky sa onedlho stal synonymom pre kopírovanie. Sloveso „xeroxovať“ sa postupne zapísalo do väčšiny slovníkov angličtiny, nájdeme ho dokonca aj v rešpektovanom Oxford English Dictionary.

    Aj keď by sa mohlo zdať, že z všeobecného používania názvu značky v bežnej reči musia byť marketéri nadšení, pravdou je, že im táto skutočnosť robí skôr medvediu službu. Každá značka sa totiž usiluje o určitú unikátnosť. Cieľom je, aby bola dobre zapamätateľná, ale súčasne si ju zákazníci spájali s konkrétnymi produktami, nie so všeobecnou činnosťou, aj keď s odborom podnikania úzko súvisí. V prípadoch, kedy sa značka stane všeobecne používaným výrazom, náklady na marketing musia zákonite stúpnuť, čo je aj prípad Xeroxu.

    Xerox po sto rokoch

    Zariadenia značky Xerox sú stále synonymom kvalitného kopírovania a tlače. Je dosť možné, že má značka doby svojej najväčšej slávy už za sebou, ale narovinu, v dnešnej konkurencii je veľmi málo pravdepodobné, že by sa jej vtedajšiemu úspechu mohla akákoľvek značka dnes vyrovnať.

    V posledných dvoch desaťročiach sa Xerox zameriava na významné akvizície iných firiem a poriadne tak rozširuje svoje portfólio produktov a služieb. Na prelome tisícročia takto vďaka prírastku v podobe spoločnosti Tektronix mohol Xerox predstaviť novú radu čiernobielych a farebných tlačiarní. Medzi ďalšie oblasti, ktorými sa Xerox začal zaoberať, patria napríklad vývoj softwaru pre tlačové služby a cloudové riešenia.

    V súčasnosti sa firma zameriava hlavne na komplexné tlačové služby, ktoré poskytuje prevažne finančnému, vládnemu, zdravotníckemu a IT sektoru. S viac ako 18-tisíc inovačnými patentmi je možné Xerox stále považovať za technologického priekopníka. O nemalom význame spoločnosti svedčí aj 318. priečka v prestížnom zozname Fortune 500.

    Podobné články

    4 minúty čítania

    Príbeh značky Samsung: Ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal najväčší svetový výrobca elektroniky

    V roku 2018 sa spoločnosť Samsung vyšplhala na 12. miesto rebríčka najhodnotnejších firiem sveta. Juhokórejský gigant vlani oslávil 80 rokov od svojho založenia a medzi desiatimi najhodnotnejšími spoločnosťami sveta nájdete len dve, ktorých história siaha ešte hlbšie. Poďte s nami zistiť, ako sa z predajcu sušených rýb a rezancov stal svetový technologický líder súčasnosti.

    Celý článok »
    3 minúty čítania

    Príbeh značky Dell: od montovania počítačov na kolene po technologického giganta

    Dell dnes patrí k jednej z najväčších technologických spoločností sveta. Firma zamestnáva vyše 165 tisíc ľudí a jej majiteľ sa zaraďuje medzi popredné priečky najbohatších ľudí planéty. Nebolo to tak stále. Ešte pred tým, než sa Dell vrhol do predaja tlačiarní a ďalších komponentov boli jeho hlavným produktom montované počítače. Nápad na ich predaj sa zrodil v hlave 19-ročného amerického študenta.

    Celý článok »