Psychológia farieb: ako farby pôsobia a na čo si dať pri ich tlači pozor?

6. 9. 2021

Rozhodujete sa na základe rozumu, alebo emócie? Hoci vo svojej odpovedi pravdepodobne stavíte na prvú možnosť, rad psychologických výskumov ukazuje na druhú variantu. Ľudia sú emočné tvory a ich aktuálnu náladu menia napr. aj farby, ktoré vidí. Ako ich pri tlači propagačných materiálov využiť správnym spôsobom?

Obsah:

  • Ako vás farby ovplyvňujú
  • Význam farieb v marketingu
  • Farby pri tlači
  • Najprv trocha teórie: všetky odtiene, ktoré ľudské oko vníma - 10 miliónov farieb - sú súčasťou tzv. farebného spektra vymedzeného vlnovými dĺžkami 380 750 nm (každá farba je svetlom so špecifickou vlnovou dĺžkou).

    Farby mimo toto spektrum sú pre ľudí neviditeľné, ale napr. hmyz a vtáky vďaka špecializovaným svetloctlivým bunkám v oku vidia aj ultrafialové farby.

    spectrum.png

    Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

    Farebné spektrum: fialový koniec zodpovedá vlnovej dĺžke 380 nm, farby s menšou vlnovou dĺžkou sa označujú ako ultrafialové; červený koniec zodpovedá dĺžke 750 nm, odtiene s vyššou vlnovou dĺžkou sa nazývajú infračervené.

    Ako vás farby ovplyvňujú

    Vplyvom rôznych odtieňov na naše vnímanie a emočné rozpoloženie sa zaoberá psychológia farieb. Poznatky tohto odboru sa hojne využívajú napr. pri plánovaní fasád a interiérov, športových udalostí či reklamných kampaní.

    Dôvod je jednoduchý - spojením farieb s produktmi si zákazníci vytvárajú k výrobku určitý emočný vzťah. A podľa výskumov dokonca niektoré odtiene dokážu človeka prinútiť k spontánnemu nákupu, napr. pri pokladni v samoobsluhe.

    Emócie späté s farbami vychádzajú ako z biologického základu, tak z kultúry. Jednu a tú istú farbu tak môžu príslušníci rôznych civilizačných okruhov vnímať odlišne. Zatiaľ čo pre Európanov je biela farbou čistoty, Japonci v nej vidia zosobnenie smrti. Silný vplyv potom majú tiež osobné skúsenosti a preferencie jednotlivcov.

    Nadpriemerné množstvo ľudí napr. dáva prednosť modrej a zelenej, čo je zrejme dané evolučne. Tieto farby totiž boli v minulosti dôležité pre prežitie (modrá = voda, zelená = rastlinná potrava či úkryt). V prípade potravín a nápojov ale môže jasne modrá naopak vyvolať odpor - modré sfarbenie totiž poukazuje na možnú pleseň.

    Jednotlivé farby môžeme rozdeliť na:

    • Teplé farby - aktivizujúci charakter; majú tiež placebo efekt, kedy napr. jasne červené a oranžové tabletky dokážu človeka nabudiť, bez toho aby obsahovali účinnú látku. Zaraďujeme sem červenú, žltú, svetlo zelenú a rôzne odtiene oranžovej.
    • Studené farby - sú utišujúce, placebo efekt sa prejavuje ukľudnením; medzi chladné farby patria odtiene modrej a fialovej a tmavo zelená.
    • Neutrálne farby - doplňujúce odtiene, ktoré vznikajú zmiešaním teplých a studených farieb. Radíme tam oi. šedú, bielu béžovú farbu a krémové odtiene.

    Výber farby je zásadný pre firemnú komunikáciu i vnímanie produktu, napr. pri tlači vizitiek a letákov.
    Príkladom je spoločnosť McDonald 's, ktorej sa prechodom z červenej na zelenú farbu zvýšili tržby medzi rokmi 2018 a 2019 o 5,5 %. Podľa marketingových expertov zohralo hlavnú úlohu vnímanie zelenej ako "zdravej" farby, vďaka čomu boli zákazníci ochotnejší utrácať za fastfoodové potraviny viac peňazí.

    Význam farieb v marketingu

    Ako sa teda určité farby spájajú s rôznymi emóciami? A aké odtiene použiť, ak chcete, aby vaše služby či výrobky vnímali zákazníci ako spoľahlivé?

    Červená:

    • emócie: vášeň, sila, vzrušenie, zlosť, rýchlosť.

    Žltá:

    • emócie: šťastie,
    • vlastnosti: nižšia kvalita, lacný výrobok.

    Zelená:

    • emócie: zdravie, závisť,
    • vlastnosť: drahší výrobok, ekologický produkt.

    Modrá:

    • emócie: maskulinity, kompetencie,
    • vlastnosť: vysoká kvalita, spoľahlivý výrobok.

    Ružová:

      • emócie: sofistikovanosť, ženskosť, úprimnosť.
    istock-516144636.jpg

    Fialová:

    • emócie: autorita, sila.

    Oranžová:

    • emócie: vrelosť, vzrušenie.

    Čierna:

    • emócie: smútok, strach, smrť,
    • vlastnosť: luxusný produkt.

    Biela:

    • emócie: šťastie, čistota.

    Farby pri tlači

    Pri tlači propagačných materiálov majte na pamäti, že nie všetky farby, ktoré vidíte na obrazovke, tlačiareň skutočne vytlačí. Elektronické zariadenia totiž využívajú tzv. RGB mód a jednotlivé odtiene tvoria skladaním bielej, zelenej, červenej a modrej.

    Tlačiarne ale pracujú na princípe CMYK módu, kedy jednotlivé farby vytvárajú "odčítaním" čiernej, žltej, purpurovej a azúrovej farby (bližšie informácie nájdete v článku o porovnaní RGB a CMYK farieb). To oi. znamená, že bežné tlačiarne nevytlačia odtiene svetlo žltej, ružovej a zelenej a nahradia ich tmavšími variantmi.

    To však môže spôsobiť zásadný posun vo vnímaní ponúkaných služieb - kým svetlo zelená povzbudzujúci charakter, tmavo zelená je skôr upokojujúca. Problém vyriešite použitím špeciálnych tlačových zariadení s hexachromovými tonermi, ktoré obsahujú celkovo šesť farieb (namiesto štandardných štyroch).

    Podobné články

    3 minúty čítania

    RGB vs. CMYK: ako dosiahnuť pri tlači najlepšie výsledky?

    Predstavte si, že tlačíte dôležitú prezentáciu na poradu. Zdanlivo nič zložitého - stačí zadať tlač. Lenže potom si všimnete, že farby na vytlačených materiáloch úplne nesedis. V porovnaní so zdrojovým súborom nie sú tak jasné a treba žiarivo zelenú z predlohy nahradiť tmavším odtieňom. Akú úlohu v tom hrajú farebné modely RGB a CMYK a predovšetkým - ako dosiahnuť rovnaké farby ako na obrazovke?

    Celý článok »
    2 minúty čítania

    Ako vytlačiť menovky, vizitky a ďalšie propagačné materiály?

    Potrebujete rýchlo spracovať a vytlačiť reklamné materiály a Copycentrum nie je po ruke alebo vás tlačí čas? Žiadny strach, dnes už vizitky aj letáky zvládnete spracovať svojpomocne - aj s obyčajnou tlačiarňou. Prečítajte si, ako vytvoriť také propagačné tlačoviny, s ktorými si hanbu neurobíte.

    Celý článok »