Ako vytlačiť menovky, vizitky a ďalšie propagačné materiály?

01. 2. 2021

1. februára 2021, 10:00 | Potrebujete rýchlo spracovať a vytlačiť reklamné materiály a Copycentrum nie je po ruke alebo vás tlačí čas? Žiadny strach, dnes vizitky aj letáky zvládnete spracovať svojpomocne - aj s obyčajnou tlačiarňou. Prečítajte si, ako vytvoriť také propagačné tlačoviny, s ktorými si hanbu neurobíte.

To najlepšie z našej ponuky

Prvý dojem je dôležitý. A to platí nielen v osobnom kontakte, ale aj sprostredkovane - napríklad prostredníctvom vizitiek reklamných materiálov, kam vedľa letákov spadajú napríklad aj vizitky a menovky. Ich výroba je pomerne jednoduchá, naopak tvorbu skladaných či viacstránkových brožúr predsa len odporúčame prenechať profesionálom.

Tvorba propagačných materiálov pozostáva z niekoľkých etáp:

  1. voľba vhodného formátu a spracovanie grafického návrhu,
  2. výber papiera,
  3. nastavenie tlačovej úlohy a skúšobnú tlač,
  4. tlač propagačných materiálov.

Každý z uvedených krokov si postupne prejdeme v odsekoch nižšie.

Spracovanie grafického návrhu

Bez kvalitného grafického návrhu sa pri spracovaní propagačných materiálov nezaobídete. Návrh vizitiek a brožúr pripravíte aj v bežne používaných kancelárskych programoch - napr. MS PowerPoint či MS Word ponúka rad šablón, ktoré nájdete v databáze programu alebo ich stiahnete online (vizitky, letáky). Rad šablón ponúka tiež obľúbená aplikácia Canva, a to ako pre vizitky, tak pre letáky.

Pri oboch aplikáciách nájdete množstvo grafických prvkov, ktoré do návrhu vložíte jednoduchým pretiahnutím. Ovládanie je veľmi intuitívne, viď videonávody nižšie.

VIDEO: návod na vytvorenie vizitky MS PowerPoint

VIDEO: návod na vytvorenie letáku Canva

Dajte si však pozor na správny formát propagačných materiálov. Pri vizitikách je štandardom tzv. EURO formát s rozmermi 85 × 54 mm, pri letákoch sa používajú papiere veľkosti A6 A3.

Dôležité je tiež dostatočné rozlíšenie spracovaných návrhov. To znamená, že ak tlačíte leták vo formáte A4 (210 × 297 mm), musí mať pripravená grafika aspoň tieto rozmery; ak bude menšia, zákonite sa zníži kvalita výslednej tlače.

Dajte tiež pozor, aby obsah nezasahoval do okrajov (ak nemáte tlačiareň s bezokrajovou tlačou). Pravidlom je, že by grafické prvky a text mali byť najmenej 3 5 mm od okraja.

Vyberte vhodný papier

Bežný papier (s gramážou 80 g/m2) je skvelý pre tlač kancelárskych dokumentov, na propagačné materiály sa ale nehodí - je príliš jemný a ľahko sa dokrčí. Na spracovanie letákov vyberte papiere s gramážou okolo 160 g/m2, pri vizitkách siahnite po gramáži 200 300 g/m2.

Dôležitá je tiež povrchová úprava. Kriedový papier matný, luxusný vzhľad a používa sa najčastejšie pri vizitkách. Využiť môžete ale aj lesklý papier, ktorý je bežný pri brožúrach a letákoch. Vždy si však zistite, či si s daným typom (a gramážou) papiera poradí aj vaša tlačiareň. Tieto informácie nájdete typicky v návode dodávanom so zariadením.

istock-939418998-nahled2.jpg

Nastavenie tlačovej úlohy a skúšobná tlač

Podklady máte pripravené, papier nachystaný v zásobníku? Môžete sa vrhnúť do tlače - teda aspoň tej skúšobnej. Nikdy hneď na prvýkrát netlačte väčšie množstvo kópií. Aj ostrieľanému profesionálovi sa občas stane, že tlačovú úlohu zle nastaví a napr. časť okrajov letáku sa nevytlačí.

Pri nastavení tlače zvoľte rozlíšenie (DPI) aspoň 600 DPI. Pri nižšej hodnote hrozí horšia kvalita vytlačeného materiálu.

Dobre si pri výtlačku prezrite, či sa farby na papieri od tých na monitore nelíšia. Tlačiareň totiž používa tzv. CMYK farebný mód, ktorý - na rozdiel od RGB módu je využívaný obrazovkami - nedokáže namiešať všetky farby. Problém býva najmä so svetlo ružovými, zelenými a oranžovými odtieňmi. Bližšie informácie o tomto probléme (a jeho možných riešeniach) si prečítajte v článku o RGB a CMYK farebných paletách. Ak tvoríte obojstrannú vizitku či leták, nezabudnite v prípade testovacieho výtlačku zvoliť duplexnú tlač.

Tlač na ostro

Pre tlač propagačných materiálov odporúčame využiť atramentovú tlačiareň, ktorá pri grafických prácach robí kvalitnejšie výstupy ako laserové zariadenia (pozri článok o rozdieloch medzi laserovou a atramentovou tlačiarňou).

Tlačové náklady atramentových zariadení oproti tým laserovým o ​​niečo vyššie, môžete ich ale znížiť použitím tzv. alternatívnych atramentových náplní.

Buďte pri tom ako prvý
Najnovšie informácie o novinkách a akciách priamo na Váš e-mail.

Podobné články

RGB vs. CMYK: ako dosiahnuť pri tlači najlepšie výsledky?

Predstavte si, že tlačíte dôležitú prezentáciu na poradu. Zdanlivo nič zložitého - stačí zadať tlač. Lenže potom si všimnete, že farby na...

16. 11. 2020  Celý článok »

Laserové vs. atramentové tlačiarne: Aké sú medzi nimi rozdiely?

Ak si vyberáte práve tlačiareň, veľmi pravdepodobne stojíte pred dilemou vo forme rozhodnutia medzi laserovou či atramentovou - teda dvoma...

10. 8. 2022  Celý článok »

Doprava od 2,50 €

na výdajné miesta

Doručenie do 48 hodín

Sme naozaj rýchli

U nás máte čas

Tovar môžete vrátiť do 30 dní

Odmeníme Vás

Za každý nákup získate vernostné body