Ako vytlačiť menovky, vizitky a ďalšie propagačné materiály?

1. 2. 2021

Potrebujete rýchlo spracovať a vytlačiť reklamné materiály a Copycentrum nie je po ruke alebo vás tlačí čas? Žiadny strach, dnes už vizitky aj letáky zvládnete spracovať svojpomocne - aj s obyčajnou tlačiarňou. Prečítajte si, ako vytvoriť také propagačné tlačoviny, s ktorými si hanbu neurobíte.

Obsah:

  • Spracovanie grafického návrhu
  • Vyberte vhodný papier
  • Nastavenie tlačovej úlohy a skúšobná tlač
  • Prvý dojem je dôležitý. A to platí nielen v osobnom kontakte, ale aj sprostredkovane - napríklad prostredníctvom vizitiek reklamných materiálov, kam vedľa letákov spadajú napríklad aj vizitky a menovky. Ich výroba je pomerne jednoduchá, naopak tvorbu skladaných či viacstránkových brožúr predsa len odporúčame prenechať profesionálom.

    Tvorba propagačných materiálov pozostáva z niekoľkých etáp:

    1. voľba vhodného formátu a spracovanie grafického návrhu,
    2. výber papiera,
    3. nastavenie tlačovej úlohy a skúšobnú tlač,
    4. tlač propagačných materiálov.

    Každý z uvedených krokov si postupne prejdeme v odsekoch nižšie.

    Spracovanie grafického návrhu

    Bez kvalitného grafického návrhu sa pri spracovaní propagačných materiálov nezaobídete. Návrh vizitiek a brožúr pripravíte aj v bežne používaných kancelárskych programoch - napr. MS PowerPoint či MS Word ponúka rad šablón, ktoré nájdete v databáze programu alebo ich stiahnete online (vizitky, letáky). Rad šablón ponúka tiež obľúbená aplikácia Canva, a to ako pre vizitky, tak pre letáky.

    Pri oboch aplikáciách nájdete množstvo grafických prvkov, ktoré do návrhu vložíte jednoduchým pretiahnutím. Ovládanie je veľmi intuitívne, viď videonávody nižšie.

    VIDEO: návod na vytvorenie vizitky MS PowerPoint

    VIDEO: návod na vytvorenie letáku Canva

    Dajte si však pozor na správny formát propagačných materiálov. Pri vizitikách je štandardom tzv. EURO formát s rozmermi 85 × 54 mm, pri letákoch sa používajú papiere veľkosti A6 A3.

    Dôležité je tiež dostatočné rozlíšenie spracovaných návrhov. To znamená, že ak tlačíte leták vo formáte A4 (210 × 297 mm), musí mať pripravená grafika aspoň tieto rozmery; ak bude menšia, zákonite sa zníži kvalita výslednej tlače.

    Dajte tiež pozor, aby obsah nezasahoval do okrajov (ak nemáte tlačiareň s bezokrajovou tlačou). Pravidlom je, že by grafické prvky a text mali byť najmenej 3 až 5 mm od okraja.

    Vyberte vhodný papier

    Bežný papier (s gramážou 80 g/m2) je skvelý pre tlač kancelárskych dokumentov, na propagačné materiály sa ale nehodí - je príliš jemný a ľahko sa dokrčí. Na spracovanie letákov vyberte papiere s gramážou okolo 160 g/m2, pri vizitkách siahnite po gramáži 200 až 300 g/m2.

    Dôležitá je tiež povrchová úprava. Kriedový papier má matný, luxusný vzhľad a používa sa najčastejšie pri vizitkách. Využiť môžete ale aj lesklý papier, ktorý je bežný pri brožúrach a letákoch. Vždy si však zistite, či si s daným typom (a gramážou) papiera poradí aj vaša tlačiareň. Tieto informácie nájdete typicky v návode dodávanom so zariadením.

    istock-939418998-nahled2.jpg

    Nastavenie tlačovej úlohy a skúšobná tlač

    Podklady máte pripravené, papier nachystaný v zásobníku? Môžete sa vrhnúť do tlače - teda aspoň tej skúšobnej. Nikdy hneď na prvýkrát netlačte väčšie množstvo kópií. Aj ostrieľanému profesionálovi sa občas stane, že tlačovú úlohu zle nastaví a napr. časť okrajov letáku sa nevytlačí.

    Pri nastavení tlače zvoľte rozlíšenie (DPI) aspoň 600 DPI. Pri nižšej hodnote hrozí horšia kvalita vytlačeného materiálu.

    Dobre si pri výtlačku prezrite, či sa farby na papieri od tých na monitore nelíšia. Tlačiareň totiž používa tzv. CMYK farebný mód, ktorý - na rozdiel od RGB módu je využívaný obrazovkami - nedokáže namiešať všetky farby. Problém býva najmä so svetlo ružovými, zelenými a oranžovými odtieňmi. Bližšie informácie o tomto probléme (a jeho možných riešeniach) si prečítajte v článku o RGB a CMYK farebných paletách. Ak tvoríte obojstrannú vizitku či leták, nezabudnite v prípade testovacieho výtlačku zvoliť duplexnú tlač.

    Tlač na ostro

    Pre tlač propagačných materiálov odporúčame využiť atramentovú tlačiareň, ktorá pri grafických prácach robí kvalitnejšie výstupy ako laserové zariadenia (pozri článok o rozdieloch medzi laserovou a atramentovou tlačiarňou).

    Tlačové náklady atramentových zariadení sú oproti tým laserovým o ​​niečo vyššie, môžete ich ale znížiť použitím tzv. atramentových náplní.

    Podobné články

    3 minúty čítania

    Laserové vs. atramentové tlačiarne: Aké sú medzi nimi rozdiely?

    Ak si vyberáte práve tlačiareň, veľmi pravdepodobne stojíte pred dilemou vo forme rozhodnutia medzi laserovou či atramentovou - teda dvoma suverénne najrozšírenejšími typmi tlačiarní. Tušíte však vlastne, v čom všetkom sa tieto tlačiarne líšia av čom si sú naopak podobné? Pokiaľ nie a práve tieto veci potrebujete k svojmu rozhodovaniu, v nasledujúcich riadkoch ich pekne podrobne rozpísané nájdete. Po ich dočítaní už budete mať o rozdieloch medzi laserovými aatramentovými tlačiarňami raz a navždy jasno.

    Celý článok »
    3 minúty čítania

    RGB vs. CMYK: ako dosiahnuť pri tlači najlepšie výsledky?

    Predstavte si, že tlačíte dôležitú prezentáciu na poradu. Zdanlivo nič zložitého - stačí zadať tlač. Lenže potom si všimnete, že farby na vytlačených materiáloch úplne nesedis. V porovnaní so zdrojovým súborom nie sú tak jasné a treba žiarivo zelenú z predlohy nahradiť tmavším odtieňom. Akú úlohu v tom hrajú farebné modely RGB a CMYK a predovšetkým - ako dosiahnuť rovnaké farby ako na obrazovke?

    Celý článok »