5 tipov, ako efektívne pracovať z domu v čase karantény

18. 3. 2020

Pandémia koronavírusu prinútila časť zamestnancov k práci z domu. Pre niektorých jedincov je home office (takmer) denným chlebom. Iní sa ocitli v situácii, ktorú poznali len z firemných (a nimi nevyužívaných) benefitov. Tento článok sme vytvorili pre ľudí, ktorí majú možnosť pracovať z domu, ale nevedia, ako zariadiť, aby aj v obývačke alebo spálni odviedli rovnaký pracovný výkon ako vo svojej kancelárii.

Obsah:

  • 1) Zabezpečte si pokoj na sústredenie
  • 2) Pracujte v čase maximálnej produktivity
  • 3) Zatočte s prokrastináciou
  • 4) Siahnite po vhodných aplikáciách
  • 5) Oddeľte prácu a osobný život
  • 1) Zabezpečte si pokoj na sústredenie

    Pre prácu z domu je potrebné nastaviť zodpovedajúce podmienky. Základom je pracovné miesto – ideálne samostatná miestnost s dvermi – z ktorej budete svoju pracovnú agendu vybavovať. V čase karantény ju zodpovedajúcim kancelárskym nábytkom vybaviť asi nezvládnete, to však nie je to najdôležitejšie.

    Hlavné je dosiahnuť maximálne možný pokoj, aby ste sa na svoju prácu mohli koncentrovať. Ak ste v izolácii skončili s rodinou, dohodnite sa na čase, v ktorom si neprajete byť rušení. Ak je to aspoň trochu možné, skúste deťom (a partnerovi) dohovoriť, aby v uvedenom čase obmedzili hlučné aktivity.

    Ak to práca nevyžaduje, odpojte sa od sociálnych sietí, vypnite zvonenie telefónu a začnite pracovať. Trvá asi 15 minut, než sa človek dostane do tzv. flow, stavu, kedy je do práce plne ponorený a nevníma svoje okolie ani čas. Potom už ide práca (takmer) sama.

    Náš tip: Zvýšte svoju pozornosť vhodnou hudbou
    Mnoho kreatívnym profesionálom pomáha k sústredeniu hudba s opakujúcim sa rytmom a melódiou, ideálne pustená do náhlavných slúchadiel. Niekto svoju koncentráciu prehĺbi počúvaním techna alebo trance; ak ste fanúšikom vážnej hudby, siahnite napríklad po minimalistických skladbách Philipa Glassa.

     

     

    2) Pracujte v čase maximálnej produktivity

    Nútený home office je skvelou príležitosťou pre preskúmanie vlastných biologických rytmov. Nemusíte sa riadiť rozvrhom zamestnávateľa – preskúmajte, v ktorej časti dňa zo seba dostanete najkvalitnejší výstup za najkratší čas.

    Samozrejmě to neplatí stopercentne. Pre niekteré úkony (vybavovanie telefonátov s klientmi, videokonferencie s kolegami) musíte skrátka byť k dispozícii v určitý čas. Čas pre kreatívnu prácu si však môžete nastaviť podľa potrieb svojho organizmu.

    Existenciu tzv. cirkadiánnych rytmov potvrdzuje rad vedeckých štúdií. Väčšina ľudí je najproduktívnejšia medzi deviatou ráno a poludním. Druhý vrchol produktivity potom dosahujú krátko po druhej popoludní.

    Mnoho ľudí má ale biologické rytmy posunuté. Tzv. „ranným vtáčatám“  sa najlepšie pracuje v skorých ranných hodinách a vo chvíli, kedy väčšina ľudí mieri do práce, majú väčšinu úloh hotovú. „Sovy“ sú zase najproduktívnejšie neskoro v noci, kedy väčšina populáce spí.

    homeoffice-5-tipov-nahled2.jpg

    Ak Vám to okolnosti dovolia, vyskúšajte, či odlišný rytmus vašú produktivitu neznásobí. Počúvajte svoje telo a vnímajte, kedy vám ide práca od ruky. Choďte na to exaktne: zmerajte, koľko času vám spracovanie určitej úlohy zaberie v rôznych častiach dňa. 

    Možno zistíte, že najlepšiu prácu odvediete okolo druhej ráno – a po návrate do zamestnania sa dohodnete na čiastočnej práci z domova.

    3) Zatočte s prokrastináciou

    Vonkajšie rušivé elementy ste eliminovali a poznáte aj svoje najproduktívnejšie denné obdobia. Už zostáva len jediné – zbaviť sa vnútorného nutkania prezerať sociálne siete alebo si pustiť seriál. V porovnaní s kanceláriou ponúka domácnosť omnoho viac možností rozptýlenia. Zároveň vám nikto nestojí za chrbtom, takže na svoju pracovnú morálku musíte dohliadnuť sami.

    Problém je, že množstvo z nás prokrastinuje i počas činností, ktoré sú súčasťou našej práce. Odpovedanie na e-maily a rozvláčne prechádzanie úloh má na pracovnú koncentráciu rovnako zhubný vplyv ako odbiehanie k sporáku alebo umývanie podlahy. Tým netvrdíme, že sa týmto činnostiam nemáte venovať - len sa im vyhnite v čase vyhradenom na hlbokú, sústredenú prácu.

    Pomôcť vám môžu aplikácie blokujúce sociálne siete, napr. StayFocused alebo Mindful Browsing (rozšírenie prehliadača Chrome).

    Náš tip: Začnite najťažšou úlohou dňa
    Nie je to nezmysel – zo zoznamu úloh si odškrtnete položku, ktorá vás desí najviac a zároveň získate motiváciu pre ďalšiu prácu. Podrobne tento spôsob práce rozoberá kniha „Zjedzte tú žabu!“ od amerického konzultanta Briana Tracyho.

     

     

    Ďalšie tipy na boj s prokrastináciou najdete v článku 4 rady, ako (konečne) skoncovať s prokrastináciou.

    4) Siahnite po vhodných aplikáciách

    Google Hangouts

    Osvedčený nástroj pre videokonferencie Google Hangouts ponúka dobrú kvalitu spojenia (video i audio) a nič nestojí. K vytvoreniu konferencie potrebujete účet na Google. So základným, neplateným profilom môžete k hovoru prizvat až 10 účastníkov. Ak používate pokročilú verziu G Suite, môže ich byť až 25.

    V Hangouts môžete tiež zdieľať obrazovku, takže nie je problém pripraviť napríklad prezentáciu pre klientov. Súčasťou tohto nástroja je taktiež chat.

    Disk Google (Google Drive)

    Súčasťou účtu na Google je aj aplikácia Disk. Hodí sa nielen pre uloženie rôznych dokumentov, ale je vybavená aj balíkom kancelárskych programov, ktoré nahrádzajú Microsoft Office. Namiesto Excelu môžete využiť Tabuľky Google, namiesto Wordu použijete Dokumenty Google.

    Súbory môžete navyše zdieľať, s kýmkoľvek chcete. Obyčajný účet ponúka každému užívateľovi zdarma 15 GB úložného piestoru, v platenej verzii (G Suite) môžete úložisko rozšíriť až na 30 TB.

    Slack

    Ideálna platforma pre týmovú komunikáciu v malých aj väčších firmách. Ponúka súkromné a hromadné chatovanie s ostatnými zamestnancami, zdieľanie súborov, archiváciu správ alebo prepojenie napr. so spomínaným Google Diskom. Aplikácia je v základnej verzii zdarma (registrovať sa môžete tu).


    slack-homeoffice-nahled2.jpg

    Ďalšie tipy na prácu s kancelárskymi internetovými nástrojmi nájdete v našich článkoch:

    5) Oddeľte prácu a osobný život

    Separácia pracovného a osobného života je dôležitá pre vašu psychickú pohodu. Miešať prácu so zábavou (či domácimi povinnosťami) znamená neustále prepínať svoju pozornosť. Podobný multitasking nefunguje – docielite tým len úplnú vyčerpanosť a to aj v prípade, že budete pracovať len pár hodín.

    Stanovte si pevný harmonogram, kedy pracujete, kedy sa venujete domácnosti a kedy trávite čas s rodinou.

     

    Veríme, že Vám tieto tipy pomohli a čas karantény využijete naplno - ako na prácu, tak na rodinu aj vaše záľuby :)

    Podobné články

    kanc 3 minúty čítania

    Ako si zariadiť modernú domácu kanceláriu a vybrať do nej správne vybavenie?

    Z práce z domu (tzv. home office) sa stáva rozšírený benefit. Home office už nie je len doménou odborníkov na voľnej nohe, čoraz častejšie ho využívajú aj bežní zamestnanci. V domácej kancelárii častokrát trávime desiatky hodín týždenne. Je preto dôležité, aby sme sa v nej mohli dobre sústrediť a aby vybavenie kancelárie nemalo negatívny vplyv na naše zdravie. Ako na to zistíte v článku.

    Celý článok »
    4 minúty čítania

    Skroťte Gmail: 8+1 praktických tipov, ktoré vám zjednodušia prácu s e-mailom

    Stovky neprečítaných e-mailov, čas zabitý neustálym odpisovaním na tie isté dotazy klientov a viac spamov, než je pre jednu e-mailovú schránku únosné. Pokiaľ aj tá vaša trpí podobnými problémami, je najvyšší čas začať pracovať s e-mailami efektívnejšie. Prinášame celkom 9 praktických tipov, ktoré zjednodušia život všetkým užívateľom Gmailu.

    Celý článok »