Tipy pre zdravé kancelárske prostredie aj na home office

3. 5. 2022

Cítite sa unavení, bez koncentrácie a motiváciu ste videli naposledy vlani v apríli? Za poklesom nálady a produktivity môžu byť vaše súčasné pracovné podmienky. Prečítajte si, ako si zútulniť kanceláriu a vytvoriť príjemné prostredie, ktoré podporí vašu pracovnú morálku aj zdravie.

Obsah:

  • 1. Zamerajte sa na monitor
  • 2. Nezabúdajte vetrať
  • 3. Spríjemnite si pracovné prostredie
  • 4. Kvety v kancelárii zaistia zdravé pracovné prostredie
  • Základom zdravého kancelárskeho prostredia je správne vybavenie a jeho vhodné rozmiestnenie. Vyberte si miestnosť alebo kútik, ktorý dedikujete čisto pracovným záležitostiam. Ľahšie sa tak naladíte na prácu a rýchlejšie prepnete do pracovného módu. Nehrbte sa nad notebookom na gauči alebo na posteli. Zdravé sedenie je základom zdravého chrbta. Ak ste tak ešte neurobili, najskôr si kúpte vhodné kancelárske vybavenie. K pohode po celý deň vám pomôžu nasledujúce tipy:

    1. Zamerajte sa na monitor

    Žiadne hrbenie! Nastavte si monitor v dostatočnej vzdialenosti a výške k vašim očiam, aby sa vám pred ním pohodlne sedelo a pracovalo. Pracovný stôl doplňte lampičkou a postarajte sa o to, aby ste v miestnosti mali vždy dostatok svetla. So svetlom pracujte aj na svojom monitore. Využite systémové nastavenie alebo špeciálny program, ktorý upraví jas a teplotu svetla podľa dennej doby (alebo si ju upravte sami napríklad podľa počasia a aktuálnych svetelných podmienok).

    istock-1098364450.jpg

    Ak práve monitor nevyužívate na úpravu fotografií a ďalšie grafické práce, zvážte obmedzenie modrého svetla a nahraďte ho podsvietením s jemnejšími podtónmi. Napríklad žlté podsvietenie monitora vo večerných hodinách bude príjemnejšie pre vaše oči, ktoré po práci nebudú také unavené. Počas práce pri počítači si robte každých 30 minút krátku pauzu, pri ktorej sa aspoň na niekoľko sekúnd nebudete pozerať na obrazovku. Zamerajte sa na nejaký predmet v miestnosti, alebo si zatvorte oči a nechajte ich odpočívať.

    Tip: O tom, aký kancelársky stôl, stoličky, tlačiareň a ďalší kancelársky nábytok bude vhodný pre váš home office, sme sa rozpísali v článku ako si zariadiť modernú domácu kanceláriu.

    2. Nezabúdajte vetrať

    Cítite sa nesústredení alebo unavení? Dôvodom môže byť vydýchaný vzduch v miestnosti. Okrem nedostatku kyslíka vám škodí predovšetkým nadbytok CO2, ktorý môže negatívne ovplyvniť vaše sústredenie na náročnú mentálnu prácu. Pokiaľ v takýchto podmienkach pracujete dlhodobo, môžu mať vplyv aj na vašu produktivitu a zdravie.

    Ako správne vetrať

    • Krátko, intenzívne a často. Vetrajte aspoň 3x denne.
    • Pri nižších teplotách vetrajte kratšiu dobu. V zime držte dobu vetrania maximálne do 6 minút, na jar a na jeseň postačí zhruba 10-20 minút. V lete nechajte okná dokorán pokojne aj pol hodiny.
    • V zime vetráte iba na ventilačku? Aj pri nízkych teplotách je dôležité meniť vzduch v miestnosti. Nebojte sa zimy, vyvetrané máte za pár minút. Častejšie vetranie síce ochladí vzduch, ale steny a podlaha si svoju teplotu udržia, takže dôjde k minimálnym teplotným stratám.
    • Pokiaľ máte v kancelárii problém s vlhkosťou, nevetrajte za dažďa. Naopak alergici v peľovej sezóne také vetranie ocenia, pretože je počas dažďa vzduch najčistejší.

    Tip: Bez vytlačenej tabuľky, grafov, zmluvy, kalendára a ďalších dokumentov sa v práci nepohnete? Vyberte si lacnú tlačiareň pre home office, s ktorou ich budete mať vždy po ruke.

    3. Spríjemnite si pracovné prostredie

    Je dôležité, aby ste sa cítili príjemne. Upravte si svoje pracovné prostredie tak, aby sa vám v ňom dobre pracovalo a príjemne existovalo. Pomôcť môžu aj zdanlivo drobné detaily:

      • Pre zútulnenie a prevoňanie priestoru siahnite po sviečkach, aróme difuzéra alebo aróma lampe. Dajte si ale pozor, aby ste to s vonnými sviečkami neprehnali. Na prácu si vyberte jemnejšie, menej výrazné vône. Akonáhle začne byť vôňa príliš silná, príde vám príliš ťažká alebo sa vám dokonca začne točiť hlava, je čas sfúknuť sviečku a poriadne vyvetrať.
      • Pokiaľ nemáte radi ticho, zostavte si pracovný playlist. Ideálna hudba je taká, ktorá bude slúžiť iba ako hudobný podkres či šum na pozadí, ktorý vás pri práci nebude rušiť a podporí vašu pracovnú náladu a navodenie pracovného flow. Na to je vhodný napríklad biely šum, vážna hudba alebo ASMR.
      • Urobte si dobrú kávu, čaj alebo chutnú desiatu. Aj do práce sa potom vrhnete s väčšou chuťou!
      • Odlíšte svoj pracovný priestor od zvyšku miestnosti paravánom, posuvnou policou, inou tapetou alebo plagátom.
    • Stavte na kvety.
    istock-1132308470.jpg

    4. Kvety v kancelárii zaistia zdravé pracovné prostredie

    Prostredie kancelárie môže byť plné škodlivých látok. Tie sa uvoľňujú napríklad z obyčajných kobercov, nábytku, podláh alebo technologického vybavenia. Okrem častého vetrania a utierania prachu vám k čistému vzduchu pomôžu aj dobre zvolené rastliny do kancelárie. Rastliny pôsobia ako dekorácia, ktorá oživí a zútulní vašu kanceláriu, takže sanej budete cítiť príjemnejšie a hneď budete mať lepšiu náladu.

    Rastliny v kancelárii majú blahodarný vplyv na ľudskú psychiku, dôležité sú aj pre naše zdravie. Prirodzene pomáhajú zvlhčovať vzduch v kancelárii, čo oceníte predovšetkým v suchých zimných mesiacoch a vykurovacej sezóne, a pohlcujú škodlivé látky. Preto sú lacnejšou alternatívou či doplnkom rôznych moderných zvlhčovačov.

    Skvelou voľbou sú napríklad palmy, ktoré pohlcujú izbové imisie, alebo obyčajný brečtan. Táto nenáročná rastlina je vhodná na pestovanie v interiéri aj exteriéri, stačí jej vlhký vzduch (ten nahradí občasné rosenie) a rozptýlené svetlo (pozor, neznáša priame slnečné lúče). V kancelárii vraj dokáže oslabovať negatívne účinky elektromagnetického žiarenia. Dobrú službu vám urobia aj dracény, fikusy, lopatkovec, bromélia, banánovník alebo paprade.

    Podobné články

    kanc 3 minúty čítania

    Ako si zariadiť modernú domácu kanceláriu a vybrať do nej správne vybavenie?

    Z práce z domu (tzv. home office) sa stáva rozšírený benefit. Home office už nie je len doménou odborníkov na voľnej nohe, čoraz častejšie ho využívajú aj bežní zamestnanci. V domácej kancelárii častokrát trávime desiatky hodín týždenne. Je preto dôležité, aby sme sa v nej mohli dobre sústrediť a aby vybavenie kancelárie nemalo negatívny vplyv na naše zdravie. Ako na to zistíte v článku.

    Celý článok »
    2 minúty čítania

    Lacná tlačiareň pre home office? Vojdete sa aj do sumy 150 €

    Práca z domu je v rade firiem už dlhší čas štandardom. K jej vykonávaniu je samozrejme potrebný počítač, často sa ale nezaobídete ani bez tlačiarne. A hoci sú rozpočty zamestnávateľov napäté, kvalitné zariadenie si zaobstaráte aj za 150 €. Neveríte?

    Celý článok »