Prečo teraz do tlačiarní Samsung kupujeme tonery HP
Zatiaľ čo v súčasnosti sa svet tlačiarní točí len okolo niekoľkých výrobcov, v minulosti sa na ňom pokúšalo presadiť pomerne veľké množstvo výrobcov. Jedným z nich bol aj juhokórejský Samsung, ktorý je v súčasnosti známy najmä pre svoje telefóny, televízie, ale napríklad aj bielu elektroniku. Ešte v roku 2016 však bol aj piatym najväčším predajcom tlačiarní na celosvetovom trhu, pričom najmä v Ázii sa mu vtedy darilo veľmi dobre. Ani táto pozícia mu však nestačila, vďaka čomu sa zrodila doteraz najväčšia akvizícia vo svete tlačiarní.
Hoci bol pred siedmimi rokmi Samsung piatym najväčším predajcom tlačiarní na svete, jeho podiel predstavoval iba štyri percentá. Líder trhu, spoločnosť HP alebo ak chcete Hewlett-Packard vtedy držala len pre zaujímavosť 36 % podiel, čo bola pre Samsung úplne nedosiahnuteľná méta.
Trh s tlačiarňami navyše už vtedy vykazoval pád kvôli intenzívnemu nástupu smartfónov, počítačov a tabletov, ktoré zapríčinili na mnohých miestach výmenu fyzických výtlačkov za elektronické verzie dokumentov. A keďže Samsung už vtedy udával trend práve v smartfónoch, tabletoch a všeobecne zobrazovacích technológiách, rozhodlo jeho vedenie o tom, že pre neho bude do budúcnosti zmysluplnejšie sa zamerať viac na tento segment a to práve na úkor divízie tlačiarní.
Zrodila sa najväčšia akvizícia vo svete tlačiarní
Plány Samsungu na predaj svojej divízie vyvíjajúcej tlačiarne sa stali veľmi rýchlo verejným tajomstvom, ktoré odštartovalo vyjednávanie vládcov tlačiarenského trhu o možnom odkúpení. To by im totiž jednak zaistilo stovky expertov na tlačiarne, ale taktiež napríklad patenty, ktoré Samsung pre svoje tlačiarne vlastnil a využíval. Víťazom tohto pomyselného preteku sa stalo práve HP, ktoré v septembri 2016 oficiálne oznámilo, že sa chystá divíziu tlačiarní Samsung odkúpiť a to konkrétne za 1,05 miliardy dolárov, čo bolo vtedy v prepočte zhruba 1,05 miliárd euro.
Nákup mal podľa tlačového vyjadrenia zahŕňať viac ako 6 500 patentov z oblasti tlače a všetkých zamestnancov, ktorí pracovali v Samsungu na tlačiarňach. Tých bolo len pre zaujímavosť viac ako 1 300, čo mala byť pre HP veľká personálna vzpruha, pretože experti na vývoj a výrobu tlačiarní sú dlhodobo ťažko zohnateľní.
Akvizícia však nebola „zadarmo“ ani pre Samsung. Ten mal síce predajom získať veľa financií na rozvoj pre neho dôležitejších divízií, časť utŕžených peňazí mal obratom vrátiť do HP vo forme kúpy akcií. V kuloároch sa vtedy šuškalo o nákupe akcií v hodnote 100 až 300 miliónov dolárov, pričom nakoniec sa podarilo HP vyjednať kúpu akcií na hornej hranici tohto rozmedzia.
Pokiaľ sa vám zdá, že je cena 1,05 miliardy dolárov za divíziu tlačiarní Samsungu vysoká, vedzte, že v tieni iných akvizícií z technologického sveta tomu tak v žiadnom prípade nebolo. Keď napríklad v roku 2014 kúpil Apple značku Beats zameranú na výrobu audio príslušenstva, zaplatil za ňu 3 miliardy dolárov. Obe tieto sumy sú však úplne zanedbateľné proti terajšej snahe Microsoftu kúpiť herné vydavateľstvo Activision Blizzard. Za to má totiž zaplatiť neuveriteľných 68,7 miliardy dolárov.
Cez rok čakania s dobrým koncom
Už po oznámení kúpy bolo jasné, že si na celý obchod budú chcieť posvietiť regulačné úrady, či sa vo svete nezrodí monopol. Že nič také nehrozí síce trvalo spoločnostiam HP a Samsung viac ako rok, 8. novembra 2017 však bolo všetko spečatené. Hewlett-Packard vtedy totiž so spoločnosťou Samsung oficiálne oznámili, že je akvizícia dokončená a tlačiarne z dielne juhokórejského giganta teda de facto zanikajú v prospech HP, ktoré začne technológiu z nich využívať v tlačiarňach pod svojou „hlavičkou“. Je však dôležité jedným dychom dodať, že zánik tlačiarní Samsung ako taký neznamenal ukončenie ich podpory najmä z hľadiska náplní pre nich. Jediný rozdiel, ktorý sa u nich po dokončení akvizície objavil, bol iný obal. Toner ako taký bol a je stále rovnaký – teda taký, aký ho vyrábal Samsung. O tom ale až neskôr.
Išlo hlavne o priemyselné tlačiarne určené pre veľkoformátovú tlač, najmä vo formáte A3. Práve na trhu s firemnými tlačiarňami, pri ktorých je neštandardný formát spravidla potrebný, sa totiž HP v minulosti príliš nedarilo, zatiaľ čo Samsung na ňom bol pomerne silný. Vízia HP sa však bohužiaľ tak úplne nenaplnila, pretože sa mu jeho hlavný konkurent na poli firemných tlačiarní – spoločnosť Xerox – nepodarilo dobehnúť.
Ako je to s tonermi?
Kúpa tlačiarenskej divízie Samsung spoločnosťou HP nebola zaujímavou správou len pre akcionárov spoločností či technologických fanúšikov, ale taktiež pre majiteľov tlačiarní Samsung. Ako totiž uvádzame vyššie, tie dokončením akvizície de facto zanikli, čo však bohužiaľ neznamenalo nič iné ako spôsobenie zmätku v nákupoch tonerov do nich. Tie totiž prestali byť zo dňa na deň predávané pod "hlavičkou" Samsungu, pretože ich nahradili tonery predávané pod značkou HP.
Čo dodať, že išlo o úplne totožné tonery. Aj obyčajný dizajn škatuliek, v ktorých boli balené, totiž narobil vo svete solídny zmätok, ktorý má dozvuky až do dnešných dní. Bežní používatelia totiž vo výsledku nemajú o zániku tlačiarenskej divízie Samsung v prospech HP povedomie, kvôli čomu sa snažia pre svoje Samsung tlačiarne neustále zháňať tonery práve z dielne Samsungu, čo však už nie je možné. Ak teda vlastníte tlačiareň Samsung aj vy a predajcovia vám do nej odporúčajú tonery HP, ničoho sa nebojte - jedná sa totiž o originálne náplne pre vašu tlačiareň, ktoré pre ňu navrhol ešte Samsung. Kvôli predaju jeho divízie sa však tento produkt musel premenovať.
Pre čo najväčšiu prehľadnosť sa HP snažilo zachovať pôvodný vzhľad balenia tonerov, aby sa v nich ľuďom čo najlepšie orientovalo. Skvelým príkladom je balenie tonera Xpress 111L, ktoré si môžete prezrieť na obrázkoch nižšie. Ako vizuál obalov, tak aj ich tvar sa u tohto tonera takmer nelíši, avšak kvôli neznalosti problematiky okolo tlačiarní Samsung ani toto bohužiaľ HP na zamedzenie akýmkoľvek nepochopeniam nestačilo.
Podobné články
Príbeh značky Brother - z Japonska až na kraj sveta
Známe príslovie o tom, že Tatra nepozná brata, sa dá ľahko spochybniť. Nechce sa veriť, že by nikto z Tatra automobilky nikdy nepočul o tlačiarňach či kopírkach vyrobených japonskou spoločnosťou Brother. Jej história siaha až do roku 1908, kedy bola v krajine vychádzajúceho slnka založená firma Yasui Sewing Machine Co., niekdajší predchodca súčasného nadnárodného gigantu. Viac ako 28 rokov je Brother prítomný na slovenskom trhu a minulý rok uplynulo práve 60 rokov, čo japonská firma začala pôsobiť na európskom kontinente. Takáto udalosť si iste zaslúži, aby o známom výrobcovi vyšiel aspoň krátky článok.
Celý článok »Príbeh značky HP - priateľstvo na celý život
Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tieto pôvodné garážové firmy boli synonymom malých podnikov, ktorých zakladatelia mali na rozjazd svojho biznisu len pár centov. Časom sa tieto spoločnosti rozrástli a ich výrobky či služby zmenili svet. Niekedy im k úspechu stačil dobrý nápad, inokedy značná drzosť, s ktorej pomocou majitelia takéhoto podniku neopozeraný nápad ukradli konkurencií. Osudy niektorých poslúžili ako námet pre filmové spracovanie. Filmy ako Sociálna sieť, Piráti zo Silicon Valley alebo Jobs pozná dnes takmer každý. Jeden však chýba: príbeh firmy Hewlett - Packard, jednej z ikon počítačového priemyslu.
Celý článok »