3 spôsoby, ako si v karanténe zachovať zdravý rozum (a pomôcť druhým)

22. 4. 2020

22. apríla 2020, 14:00 | Nápor na našu psychiku kvôli "koronavírusovým" opatreniam neutícha. Prečítajte si, ako sa s domácou izoláciou vyrovnať a ako od trápenia uľaviť tým, na ktorých pandémia doľahla najviac.

Obmedzenie pohybu kvôli pandémii COVID-19 platí niekoľko týždňov - a hoci sa väčšina z nás z prvotného šoku spamätala a zavedené opatrenia prijala za svoje, nápor na našu psychiku neutícha. Nemôžeme sa vídať s rodinou a priateľmi; rad ľudí musí pracovať z domu, iní kvôli terajšej situácii do práce ísť nemôžu. V článku sa dozviete, ako sa s domácou izoláciou psychicky vyrovnať a ako od trápenia uľaviť tým, na ktorých opatrenia doľahli najviac.

Podľa psychológov je dôležité vnímať súčasné obmedzenia v širšom kontexte. Zákaz vychádzania vám síce prináša určité nepohodlie - ale tým, že zostanete doma, pomáhate lekárom, záchranárom či opatrovateľom. Teda tým, ktorí v čase pandémie stoja v prvej línii a zachraňujú životy.

Existuje pritom niekoľko spôsobov, ako si aj pri dlhotrvajúcej karanténe zachovať pokoj na duši a neprísť o rozum.

1) Držte sa rutiny

Čo pomáhalo prežiť počas 2. svetovej vojny vojakom v zajateckých táboroch? Rutina. Životospráva je prvá vec, na ktorú by ste mali v čase krízy myslieť - dbať na pracovných, ale aj iných návykoch je pritom to najdôležitejšie, čo pre svoje psychické zdravie môžete urobiť.

So stresovou situáciou sa vyrovnáme rôzne. Niektorí z nás sa prejedajú, iní sa obracajú k nikotínu či alkoholu, ďalší sa nepríjemné obdobie snažia "preskočiť" nadmerným spánkom. To všetko narúša zaužívaný rytmus a vyberá si daň aj na našej psychike a fyzickom zdraví.

Ako dodržiavať rutinu? Stanovte si pevný harmonogram - ideálne taký, ktorý kopíruje váš pracovný deň:

  • vstávajte v pravidelnom čase (a dodržujte pravidelnú večierku),
  • rozvrhnite si čas pre práci, rodinu a koníčky,
  • pravidelne cvičte (fyzickú aktivitu odporúčajú napr. astronauti, podľa ktorých je cvičenie účinnou zbraňou okrem iného aj proti ponorkovej chorobe).

Náš tip: Naučte sa zásadám práce na diaľku

Pracujete z domu a neviete, ako si usporiadať deň a pracovné miesto alebo aké nástroje používať? Inšpirujte sa v našom článku 5 tipov, ako efektívne pracovať z domova v čase karantény

2) Pomôžte druhým

Máte kvôli plošnej karanténe veľa voľného času a sledovať televíziu vás nebaví? Ponúknite pomocnú ruku. V posledných týždňoch sa objavila séria iniciatív, ktoré sa snažia uľahčiť život hlavne ohrozeným skupinám (hlavne dôchodcom a ľuďom so zníženou imunitou), zdravotníkom alebo členom záchranných zborov.

Zapojiť sa môžete do niektorého z nasledujúcich projektov:

Šitie a doručovanie rúšok – jeden z projektov, ktorý pomáha zásobiť nevyhnutnými finančnými prostriedkami, na zakúpenie ochranných rúšok, rukavíc a mnoho iného pre celé Slovensko, je web KtoPomozeSlovensku. Prostredníctvom SAShE sa môžete zapojiť do šitia rúšok pre túto  dobrú vec, viac sa dočítate tu.

Chcete pomôcť seniorom, napr. s nákupom, vyzdvihnutím liekov, venčením psa alebo s rôznymi vybavovačkami? Zaregistrujte se do niektorého z nasledujúcich projektov:

istock-1214185739-nahled2.jpg

3) Venujte sa koníčkom a rodine

Veľa z nás sa točí vo večnom koliesku "práca - domáce povinnosti - spánok". Často si neodpočinieme ani cez víkend; buď sa venujeme rodine, alebo relaxujeme pri seriáloch a filmoch. Väčšinu koníčkov posúvame na neskôr, keď "budeme mať čas".

A práve domáca izolácia nám poskytla čas navyše. Tak prečo ho tráviť ďalšími radmi nekonečných seriálov a nevenovať sa našim niekdajším vášňam?

Napíšte poviedku, ktorú ste vždy chceli vytvoriť. Vráťte sa k hre na hudobný nástroj. Prečítajte knižky, ku ktorým ste sa zatiaľ nedostali - alebo si kúpte nové publikácie a podporte knižný trh, ktorý je kvôli súčasným opatreniam v kríze.

Nezabúdajte ani na rodinu. Bežte s partnerom a deťmi na prechádzku do parku (samozrejme s rúškami) a zavolajte starším príbuzným. Urobíte im radosť - práve na ne dolieha sociálna izolácia najviac a aj krátkym telefonátom im vnesiete do života nádej.

#KtoPomozeSlovensku

Nedarí sa vám držať negatívne emócie na uzde? Nehanbite sa a preberte svoje problémy s odborníkom. Využiť môžete kontakty, ktoré uviedlo KtoPomozeSlovensku na svojej webovej stránke. 

Pre lekárov, zdravotníkov a záchranárov je to prezdravotnikov@gmail.com. Ak máte menej ako 18 rokov, tak môžete zavolať na Linku Detskej Istoty (116 111) alebo kontaktujte spoločnosť priateľov detí - Li(e)nka (0907 401 749), odkazy@linkadeti.sk. Keď ste dospelý akéhokoľvek veku, tak máte možnosť zavolať na Linku Nezábudka (0800 800 566). Ak uprednostňujete online komunikáciu cez chat alebo email, tak napíšte na IPčko.sk. Ak ste žena, ktorá potrebuje pomoc, pretože zažíva domáce násilie, tak zavolajte na bezplatnú linku (0800 212 212).

Na webovej stránke majú taktiež ďalšie užitočné rady ako napr. cvičenie prvej pomoci, ako zvládnuť stres a iné, môžete si o tom viac prečítať tu.

 

Za TonerPartner vám prajeme, nech súčasnú situáciu zvládate čo najviac s nadhľadom.

Buďte pri tom ako prvý
Najnovšie informácie o novinkách a akciách priamo na Váš e-mail.

Podobné články

5 tipov, ako efektívne pracovať z domu v čase karantény

Pandémia koronavírusu prinútila časť zamestnancov k práci z domu. Pre niektorých jedincov je home office (takmer) denným chlebom. Iní sa...

18. 3. 2020

Doprava ZDARMApre registrovaných zákazníkov
Doručenie do druhého dňaSme fakt rýchli
Doživotná záruka na náplneNášmu tovaru proste veríme
Garancia proti poškodeniu tlačiarneKeď sa niečo stane, je to na nás