Únava v práci: 7 tipov, ako sa rýchlo prebrať z útlmu

Ráno sadáte k práci celí čulí, dopoludnia vám ide ešte práca pekne od ruky, ale potom príde obed a po ňom prudký pokles produktivity. Hlavu sotva udržíte vzpriamenú, prehovárate vlastné viečka, aby zostali otvorené a mozog funguje v úspornom režime. Začína boj s vlastným telom, ktorý ste nútení zvádzať po zvyšok pracovného času. Alebo tiež nie. Teda ak viete, ako proti únave bojovať. Prinášame vám 7 tipov, vďaka ktorým vydržíte byť svieži a produktívni po celú pracovnú dobu.

Únava v práci je problém, pociťuje ju väčšina zamestnancov

Že vám príde scenár z úvodu článku povedomý? Nebojte, nie ste v tom sami. Pocit únavy vyčerpanosti v práci pravidelne pociťuje podľa niektorých štúdií 76% všetkých zamestnancov . Pritom sa jedná o vcelku závažný problém. Nielen, že má únava negatívny vplyv na produktivitu, ale zásadne ovplyvňuje aj bezpečnosť práce. U kancelárskych pracovníkov pochopiteľne žiadne významné riziko v prípade, že boj s únavou na malú chvíľku vzdajú, nehrozí, ale asi si viete predstaviť, ako fatálne dôsledky môže mať mikrospánky napríklad u vodičov a ďalších profesionálov, ktorých práca vyžaduje stopercentnú bdelosť a koncentráciu.

Keď si telo žiada spánok, príčinu hľadajte vo svojej posteli

Asi najčastejšou príčinou neprekonateľnej únavy v práci je spánková deprivácia. Kvalitný a dostatočne dlhý spánok si pravidelne dopraje len každý druhý človek. Kým v roku 1942 dospelí ľudia priemerne spali každú noc 8 hodín, v súčasnosti sme sa ocitli na priemere 6,8 hodín spánku denne. Podľa mnohých odborníkov by sme pritom mali spať aspoň 7-9 hodín denne.

Spať dlho ale nestačí (spať príliš dlho môže byť dokonca aj na škodu). Nemenej dôležitá je kvalita spánku . môže narúšať napríklad príliš veľa svetla v spálni, nežiaduci hluk, stres, alebo zdravotné problémy - napríklad spánková apnoe, ktorá v súčasnosti trápi štvrtinu populácie vyspelých krajín.

 

pravidla-zdraveho-spanku-sk-nahled2.jpg
Pravidlá zdravého spánku: Nestačí spať dostatočne dlho, nemenej dôležitá je aj kvalita spánku.

 

Možno si teraz hovoríte, že nedostatok spánku sa vás netýka, že spíte dosť, že tie pocity únavy musí spôsobovať niečo iné. Pravdou je, že spánkovú depriváciu sami na sebe nespoznáte . Potvrdil to aj výskum pensylvánskych vedcov, ktorí skupine dobrovoľníkov každý deň upierali 1-2 hodiny z osemhodinového spánku. Porovnávali potom ich výsledky v inteligenčných a psychických testoch. Hoci nedostatok spánku spôsobil priepastný rozdiel v ich výkone, samotní účastníci experimentu sa podľa svojich slov aj po týždni spánkovej deprivácie cítili úplne normálne a nesledovali na sebe žiadne zmeny.

Ako sa vyrovnať s neprekonateľnou únavou v práci?

Že je kvalitný spánok dôležitý sme si už objasnili. Lenže neprekonateľná únava v práci môže mať aj veľké množstvo ďalších príčin . Čo teda robiť, keď vás prepadne pocit ťažkých viečok? Ako sa nabudiť do ďalšieho fungovania a byť produktívny?

Máme pre vás hneď 7 rád a tipov. Tu sú:

1. Nie je nad to, dať si po obede "dvadsať"

Krátky spánok počas dňa veľmi osviežujúce a povzbudzujúce účinky. Svoje o tom vedia Japonci, ktorí vďaka strategickému poobednému „šlofíku“, schopní nadľudských pracovných výkonov. So spánkom sa to ale nesmie preháňať, ideálne je zdriemnuť si na dvadsať tridsať minút . Doba popoludňajšieho spánku by nemala presiahnuť šesťdesiat minút. Dlhší spánok naopak tlmiaci účinky - z hlbších fáz spánkového cyklu sa ťažko prebúdza.

 

unava-3-nahled2.jpg
Spánok na pracovisku prestáva byť tabu - zamestnávatelia vo svete vybavujú pracoviská špeciálnymi priestormi pre odpočinok.

 

Že sa v práci nespí? V tej vašej možno nie. Zatiaľ. Napríklad v spomínanom Japonsku sa firmy predháňajú v tom, kto vymyslí sofistikovanejší "spací benefit" pre svojich zamestnancov . V krajine vychádzajúceho slnka takto bojujú so znižujúcou sa produktivitou práce, ktorá plynie práve zo spánkovej deprivácie a prepracovania.

Zamestnávatelia si vedia dosť dobre spočítať, že svieži a odpočinutý zamestnanec odvedie kvalitnú prácu a prinesie firme väčší zisk. Budujú tak pre zamestnancov priamo na pracoviskách strategické spálne , motivujú zamestnancov finančnými bonusy za to, že nepracujú nadčas, a vymýšľa aplikácie pre sledovanie spánku, aby mohli zamestnancom vyplácať odmeny za dostatočne dlhý spánok.

 

2. Pustite dovnútra čerstvý vzduch, alebo za ním choďte von

Pravidelné vetranie je dôležité nielen preto, že vymeníte v kancelárii vydýchaný vzduch za čerstvý, ale prudká zmena teploty - z teplej na chladnejšie - povzbudzujúce účinky. Sviežo, bdelo a koncentrovane vás pri práci udrží teplota pracovného prostredia okolo 20 stupňov . Od veci nie je v prípade väčšej krízy spojiť pobyt na čerstvom vzduchu aj s pohybom a ísť sa prevetrať von.

 

3. Vyhnite sa ťažkým jedlám, jedzte menej a častejšie

Po zjedení veľkého množstva ťažko stráviteľného jedla sa krv z mozgu presunie do žalúdka a na prácu hlavou tak môžete na dobrú hodinu, hodinu a pol, zabudnúť. Menšie porcie ľahkého jedla vám pomôžu nielen k udržaniu dobrej telesnej kondície, ale nenechajú vás upadnúť do poobedného útlmu.

 

4. Pracujte pri prirodzenom dennom svetle, alebo používajte LED osvetlenie

Denné svetlo je pre produktívnu prácu veľmi dôležité. Ak vaše kancelárie pripomínajú jaskyňu, nie je divu, že sa cítite unavení. S úbytkom svetla sa telo pripravuje na spánok a dostáva sa do nežiaduceho útlmu v práci. Ak nemáte možnosť pustiť si do kancelárie slniečko , alebo je vonku pochmúrne, vybavte si pracovný priestor kvalitným LED osvetlením s podielom modrej zložky, ktoré dokážu do určitej miery prirodzené svetlo nahradiť.

 

5.Hýbte sa!

Energiu do ďalšej práce vám zaručene dodá trocha pohybu. Ak si nemôžete dovoliť prechádzku na čerstvom vzduchu, môžete sa pretiahnuť priamo v kancelárii. Silnou zbraňou proti únave v práci je začať deň fyzickou aktivitou . Stačí polhodinový ranný výbeh, návšteva plavárne, vychádzka so psom, alebo môžete skúsiť nechať auto doma a prísť do práce na bicykli. Nepúšťajte sa ale do žiadnych vrcholových výkonov, aktivita by mala prebiehať v miernej intenzite - šport pred prácou by vás mal nakopnúť, nie naopak.

 

6.Osviežte sa studenou vodou

Možno vás to nenapadlo, ale aj tak samozrejmá vec, ako je pitný režim, vám v boji s únavou v práci môže veľa pomôcť. Pite pravidelne, ideálne obyčajnú vodu . Hydratovaný organizmus dodá mozgu potrebné zdroje, aby sa mohol sústrediť na prácu. Voda, hlavne studená, ale dokáže nekompromisne stopnúť fáze útlmu nielen pri požití zvnútra, ale aj pri aplikácii zvonka. Ideálne je studená sprcha, to sa potom cítite ako znovuzrodení. Ak nemáte možnosť sa v práci osprchovať, prekvapivo osviežujúce môže byť aj opláchnutie tváre studenou vodou.

 

7.Keď je najhoršie, siahnite po rýchlej energii

Málokto si dokáže predstaviť pracovný deň bez pravidelnej dávky kofeínu. Snažiť sa prebiť návaly únavy veľkým množstvom kávy nie je práve múdre riešenie. Keď to s kofeínom preženiete, presne opačný efekt, než by ste čakali - tlmí zmysly a spomaľuje reakcie.

Vedeli ste, že kofeín obsiahnutý v káve začína pôsobiť zhruba po pol hodine od vypitia? Takže pred zaspaním na klávesnici vás v poslednej fáze zachráni len ťažko. To je lepšie siahnuť po rýchlej energií v podobe cukru, ideálne ovocného. vás nabudúce prepadne únava, zažeňte ju čerstvo vytlačenou šťavou z ovocia, alebo zahryznite zrelý banán (čím zrelší, tým viac cukru obsahuje). Potrebnú energiu vám dodá aj kúsok kvalitnej čokolády. Namiesto energetického nápoja si zájdite pripraviť šálku zeleného čaju, skvelou alternatívou pre zbystrenie zmyslov je nápoj maté, ktorý môžete v prípade veľkej krízy osladiť poriadnou porciou medu.

Doprava ZDARMApre registrovaných zákazníkov
Doručenie do druhého dňaSme fakt rýchli
Doživotná záruka na náplneNášmu tovaru proste veríme
Garancia proti poškodeniu tlačiarneKeď sa niečo stane, je to na nás